نخستین «اکسپو» صنایع دستی در برج میلاد افتتاح شد

به گزارش هنرنیوز؛ نخستین اکسپوی صنایع دستی ایران با هدف فروش محصولات صنایع دستی به نهادها و دستگاه‌های دولتی، از روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور ماه در برج میلاد برپا شد.

در این نمایشگاه که با حضور رئیس اتحادیه سراسری صنایع دستی‌ ـ محسن صالحی مرام معاون صنایع دستی کشور و معاون صنایع دستی استان تهران و برخی از نمایندگان ارگان‌های مختلف برگزار شد، بیش از ۵ هزار کالا به ارزش ۱۸ میلیارد تومان عرضه شده است که گران‌ترین این محصولات، مبلمان معرق منبت به ارزش ۵۵۰ میلیون تومان و همچنین سنگ‌آب قلم‌زنی شده به ارزش ۶۰۰ میلیون تومان است.

این اکسپو که فقط برای سازمان‌ها، ادارات دولتی و وزارتخانه‌ها برپا شده، تا ۳۱ شهریورماه جاری ادامه دارد و امکان بازدید آن از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ فراهم است.

در این نمایشگاه آثاری چون تابلوفرش، معرق منبت چوب، قلم‌زنی روی نقره و مس، چرم،بافته‌های داری،شیشه، سرامیک، مصنوعات چوبی و فلزی، سنگ‌های زینتی عرضه شده است.

منوچهر عبدلی ـ رئیس اتحادیه سراسری صنایع دستی‌ ـ در مراسم افتتاح این اکسپو گفت:در این نمایشگاه بسیاری از کالاها برای نمونه عرضه شده‌اند و بیش از پنج برابر محصولات عرضه شده در انبار موجود است.

او افزود: دستگاه‌هایی که مؤظف هستند طبق ماده‌ی قانونی برای تحقق «بند ۱۱۹» قانون بودجه‌ی کشور بخشی از اعتبارات عمرانی خود را به خرید صنایع دستی اختصاص دهند، می‌توانند از این فرصت برای خرید محصولات مورد نیاز خود استفاده کنند.

عبدلی تاکید کرد: براساس قانون مصوب، هر سه قوه برای خرید محصولات صنایع دستی باید اقدام کنند که بر این اساس ما پیش‌بینی می‌کنیم ۹۰ درصد اعتبارات تعیین شده برای خرید این محصولات هزینه شود.

رئیس اتحادیه سراسری صنایع دستی‌ اظهار کرد: ما انتظار داریم سازمان‌ها، اداره‌های دولتی و وزارتخانه‌ها همان‌طور که قانون آنها را مکلف کرده است، منابع مالی خود را صرف خرید صنایع دستی کند تا از این طریق از هنرمندان این حوزه حمایت شود.

عبدلی توضیح داد: ما امیدواریم این اتفاق رخ ندهد ولی هر سازمان‌ و اداره‌ی دولتی و وزارتخانه‌ای که این اعتبارات را هزینه نکند، ضمن عدم تمکین به قانون، باید این اعتبارات خود را بازگرداند، چون نمی‌تواند آن را در جای دیگری هزینه کند.

او درباره‌ی دستگاه‌هایی که تا کنون برای خرید صنایع دستی از این اکسپو اقدام کرده‌اند، به هنرنیوز گفت: ما با خیلی از مراکز مکاتبه داشته‌ایم و تا کنون بسیاری از آن‌ها به ما مراجعه و یا اعلام آمادگی کرده‌اند و یا روزهای بازدیدشان را مشخص کردند. با این حال ما انتظار داریم همه‌ی دستگاه‌ها در این نمایشگاه حاضر شوند.

وی اضافه کرد: اگر تا پایان این اکسپو،سازمان و اداره‌ی دولتی و یا وزارتخانه‌ای برای خرید صنایع دستی مراجعه نکرد و اعتبارات تعیین شده‌اش را طبق قانون برای خرید صنایع دستی هزینه نکرد، ما اسامی آن‌ها را اعلام خواهیم کرد.

عبدلی همچنین گفت: همزمان با آغاز این اکسپو در یک ساعت اول، بیش از یک میلیارد رالص محصول صنایع دستی فروخته شد که ۶۰ میلیون تومان آن به وزارت امور خارجه تعلق دارد که نماینده‌ی آن در ساعات اولیه آغاز کار اکسپو در نمایشگاه حاضر بود.

او درباره این‌که آیا شهرداری تهران با توجه به دراختیار گذاشتن فضای برج میلاد برای برپایی این نمایشگاه، طبق قانون برای خرید صنایع دستی تا کنون اقدام کرده است؟ به هنرنیوز گفت: اعتبار عمرانی شهرداری برای خرید محصولات صنایع دستی، ۱۸۵ میلیون تومان است که این پول را می‌تواند بپردازد، ضمن آن‌که شهرداری‌های شهرهای بزرگ دیگری هم هستند که باید این اعتبارات را هزینه کنند.

عبدلی اعلام کرد: روز پایان اکسپو به حراج صنایع دستی و همچنین بازدید عموم اختصاص دارد. این نخستین حراج صنایع دستی در کشور است که به شکل حراجی‌های بزرگ دنیا برگزار خواهد شد.

رییس اتحادیه سراسری صنایع دستی برچسب قیمت به دلار برخی محصولات صنایع دستی توضیح داد: این‌ها محصولاتی هستندکه همچنان از نمایشگاه صنایع دستی حاشیه‌ی اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد باقی مانده‌اند. ما بخشی از محصولات نمایشگاه اجلاس جنبش عدم تعهد را به این نمایشگاه منتقل کردیم که حدود ۵۰۰ قلم کالا می‌شود؛ ولی به طور کل ۵۰۰۰ اثر در این اکسپو عرضه شده است که ۵۰۰ تا ۴۰۰ قلم آن غیر سرمایه‌ای و باقی سرمایه‌ای است.

او تاکید کرد: ما براساس نیاز وزارتخانه‌ها‌، اداره‌ها و سازمان‌ها، محصولات موجود را شناسایی و تهیه کرده‌ایم و آن‌ها با توجه به اعتبارات خود می‌توانند این محصولات را انتخاب کنند.


هنر نیوز – آخرین عناوین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.