نخستین انتخاب پس از انقلاب/ پرونده

سارا معصومی: انتخابات تمام شد. در نخستین ساعات برگزاری و سپس شمارش آرا همگان این سوال را از یکدیگر می کردند کهچه کسی جلوتر است؟ انتخاباتی که نتیجه آن به هزار و یک دلیل بسیاری از تحلیل گران و پیشگویان این جریان های سیاسی در خاورمیانه و جهان عرب را شوکه کرد. محمد مرسی از جریان اخوان المسلمین و احمد شفیق نخست وزیر سابق زمان ریاست جمهوری حسنی مبارک بر کرسی های نخست و دوم ایستادند. جانشین مبارک هنوز انتخاب نشده است و بازی سیاسی در مصری که نخستین انتخابات آزاد در سه دهه گذشته در قالب انتخاب رئیس جمهور را پشت سر گذاشت به دور دوم کشیده شد.

مصری ها فارغ از نتیجه این انتخابات دموکراسی را با ایستادن در صف های طویل رای گیری تجربه کردند. پیش بینی های پیش از برگزاری انتخابات و البته اعلام نتیاج حاکی از پیروزی احتمالی ابوالفتوح نامزد مستقل و رتبه داشتن عمروموسی دبیر کل سابق اتحادیه عرب در این میدان رقابت بود. با اینهمه ورق چرخید و چهره هایی که شاید از سوی عده ای به اسلام گرایی افراطی و از سوی عده ای بهته مانده های حکومت مبارک تشبیه شدند، به دور دوم راه یافتند. اختلاف آرای میان دو رقیب چندان نبود اما تحلیل گران با توجه به ایده آل های کاملا متفاوت دو طرف پیش بینی راند دوم را بسیار سخت می دانند. مصر در روز انتخابات حال و هوای دیگری داشت. مصری که می رفت تا برای سرنوشت خود پس از برکناری حسنی مبارک تصمیم گیری کند، میزبان چشمان نگران از تل آویو تا واشنگتن و حای فلسطین و در میان سران جنبش حماس بود. جریان حماس در نوار غزه دنباله روی تاریخی اخوان در مصر است و از این سو موضع گیری اسماعیل هنیه رهبر این جریان در غزه در خصوص انتخابات مصر چندان جای تعجبی نداشت.

پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتیجه، بسیاری از سیاستمدارانی که زمانی سودای رسیدن به کرسی قدرت را در سر داشتند دست به واکنش های غیرعادی روی آوردند. برخی از قهر محمد البرادعی از سیاست در مصر سخن گفتند. عمر سلیمان که بازمانده روزهای نظامی گری و اطلاعات بازی در مصر است ، تهدید به کودتای نظامی کرد. مردم به سمت احمد شفیق که ردای نخست وزیری مبارک را در واپسین ماه های حضور دیکتاتور در قدرت ، بر تن داشت حمله کردند. هیاهوی سیاسی مصر پس از انتخابات را دربرگرفته و برخی حتی از بروز تقلب در انتخابات هم سخن می گویند.

ماهیت متفاوت دو رقیب در دور دوم گروه های سیاسی در مصر را به هم نزدیک کرده است. برخی از احتمال ایجاد ائتلاف میان مخالفان بازگشت نظامیان به عرصه سیاسی و پشت سر مرسی قرار گرفتن جریان های سیاسی سخن می گویند. عده ای نیز این سوال را مطرح می کنند که اولویت مصر امروز چیست؟ روبنده یا عدالت اقتصادی؟ این پرسش در حالی مطرح می شود که اقتصاد اصلی ترین غایب بزرگ در عرصه انتخابات مصر بود. کمتر کسی از خود می پرسد : کدام رئیس جمهور برای اقتصاد ما بهتر است؟
احمد شفیق در کمپین های انتخاباتی خود ادعا می کند که رویای جوانان انقلابی را جامه عمل خواهد پوشاند. با اینهمه آیا مردم به انقلابیون رای می دهند یا ضد انقلابیون؟ 
 

تبلیغات انتخاباتی برای دور دوم از ساعاتی پیش در مصر آغاز شده اما سوال این است که آیا این انتخابات نتیجه ای عادی در بر خواهد داشت یا سناریویی است که شیرینی نخستین انتخاب پس از انقلاب را بر کام جوانان میدان قاهره تلخ خواهد کرد؟

۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.