نخستین توربین آبی ۲۵۰ مگاواتی ساخت داخل رونمایی شد

۳۱فروردین۱۳،

نخستین توربین آبی ۲۵۰ مگاواتی که به دست متخصصان کشور ساخته شده است، امروز (دوشنبه) با حضور رییس جمهوری رونمایی شد.

«محمود احمدی نژاد» این توربین آبی ساخت داخل را پس از افتتاح سد و فاز اول نیروگاه دو هزار مگاواتی گتوند علیا به عنوان بزرگترین مخزن آبی و پرظرفیت ترین نیروگاه برق آبی کشور، رونمایی کرد.

این توربین آبی با قطر رانر ۴٫۵ متر و توسط متخصصان کشورمان در داخل کشور ساخته شده است که با بهره برداری از آن، نیاز کشور به ساخت این نوع توربین ها کاملاً بومی خواهد شد.

رییس جمهوری همچنین با حضور در اتاق کنترل نیروگاه، ضمن تقدیر از همه دست اندرکاران ساخت این نیروگاه و تبریک به جامعه مهندسی کشور، اظهار امیدواری کرد فاز بعدی این نیروگاه که در دست احداث است، با تمام تجهیزات ساخته شده در داخل کشور احداث شود.

رییس جمهوری رمز یا مهدی دستور افتتاح سد و آغاز به کار فاز اول نیروگاه گتوند علیا را صادر کرد.

سد و نیروگاه گتوند علیا در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از مصب رودخانه کارون و در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان شوشتر واقع شده است.

سد گتوند علیا دارای بزرگترین مخزن آبی کشور، بر روی رودخانه کارون بوده و نیروگاه این سد، بیشترین ظرفیت تولید انرژی برق نیروگاهی در میان همه نیروگاه های کشور را داراست.

سد گتوند که بلندترین سد خاکی کشور بوده دارای بزرگترین تونل های آب رسانی کشور از لحاظ طول و سطح مقطع است و سیستم آب بندی ترکیبی دیوار آب بند و پرده آب بند را نیز دارد و همچنین در افزایش توان مدیریت مخازن سدها و نیروگاه های بالادست در حوزه کارون مؤثر است.

تأمین آب شرب و کشاورزی مورد نیاز پایین دست، تولید سالانه ۴۲۵۰ میلیون کیلووات انرژی برق، کنترل سیلاب های فصلی رودخانه کارون بویژه سیلاب های حوزه میانی و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در منطقه از جمله اهداف عمده اجرای این طرح است.

بدنه سد گتوند علیا از نوع سنگ ریزه ای با هسته رسی به ارتفاع ۱۸۲ متر و طول تاج ۷۶۰ متر است. همچنین نیروگاه گتوند علیا از نوع روزمینی با ظرفیت ۲ هزار مگاوات در ۲ فاز اول و طرح توسعه است که هر فاز شامل ۴ واحد ۲۵۰ مگاواتی بوده و در مجموع به طور متوسط سالانه ۴۲۵۰ مگاوات انرژی تولید خواهد کرد.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.