نخستین جشنواره‌ی ملی نژادهای اسب اصیل ایران

نخستین جشنواره‌ی ملی نژادهای اسب اصیل ایران

سوم تا پنجم آبان برگزار می شود:

نخستین جشنواره‌ی ملی نژادهای اسب اصیل ایران

نخستین جشنواره‌ی ملی نژادهای اسب اصیل ایران با رویکرد حفظ این میراث تاریخی کشور از سوم تا پنجم آبان‌ماه امسال در تهران برگزار می‌شود.

تاریخ : چهارشنبه ۲۵ مرداد ساعت ۱۲:۱۴

به گزارش هنرنیوز، در نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره‌ی ملی نژادهای اسب اصیل ایران که عصر دیروز ( سه شنبه، ۲۴ مرداد ) برگزار شد، کیومرث عظیمی ـ دبیر این جشنواره- با بیان این که این جشنواره می‌تواند نقطه عطفی در شکوفایی و تثبیت جایگاه‌های اسب‌های اصیل ایرانی باشد، گفت: هدف از برگزاری چنین جشنواره‌ای آشنایی و آشتی دوباره‌ی مردم با نژادهای اصیل اسب ایرانی است تا این حیوان از حالت دور از دسترس عموم خارج شود.

او ادامه داد: این جشنواره در سه شاخه‌ی علمی‌، نمایش اسب‌ها و فرهنگ قوم مربوطه و کاربرد اسب‌های اصیل کشور برگزار می‌شود.

وی توضیح داد: به دلیل جایگاه ویژه‌ای اسب سازمان‌های مختلف شامل میراث فرهنگی و گردشگری‌، دانشگاه علمی ـ کاربردی، کمیته‌ی ملی طبیعت‌گردی، جهاد کشاورزی‌، مرکز اصلاح نژاد دام، انجمن علوم دامی، انجمن صنفی تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان اسب کشور در برگزاری این همایش دخیلند.

عظیمی گفت: ما تعدادی از اسب‌دارها بودیم که اسب‌های اصیل کشور را به‌عنوان میراث تاریخی نگهداری می‌کردیم و حالا احساس کرده‌ایم حرکت منسجم‌تری را دنبال کنیم.

وی اضافه کرد: به همین منظور نخستین تشکل مردمی را برای هفت نژاد اسب اصیل ایران در وزارت کشور تشکیل دادیم و به دنبال آن، در سال ۱۳۹۰ انجمن صنفی تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان اسب‌های کشور را تشکیل دادیم.

حمید کهرام – دبیر علمی همایش نژادهای اسب اصیل ایرانی – نیز اذعان کرد: تا کنون سمینارهای مخصوص اسب در کشور کمتر برگزار شده است و ما امیدواریم نخستین و بزرگ‌ترین آن را راه‌اندازی کنیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی سایتی جهت ارسال مقالات توضیح داد: در بخش علمی قرار است مقالاتی از سوی اعضای هیأت علمی دامپزشکان و دامپروران با محورهایی مانند علوم مرتبط با صنعت اسب، تغذیه، ژنتیک و بیماری‌ها؛، گردشگری در صنعت اسب، محیط زیست در صنعت اسب،‌ تاریخ و فرهنگ در صنعت اسب‌‌، اقتصاد‌، مدیریت و برنامه‌ریزی در صنعت اسب و ارتباطات با صنعت اسب تا ۱۵ شهریور ارسال شود.

دبیر علمی همایش نژادهای اسب اصیل ایرانی اظهار کرد:‌ در بخش علمی از افراد برجسته‌ای که قبلا مقالاتی در زمینه‌ی تاریخ و فرهنگ اسب، تبارنامه‌ی اسب‌های ایران،‌ محیط زیست و اسب‌، بیماری‌های تولید مثل‌ و بیماری‌های اندام‌های حرکتی‌ داشته‌اند، دعوت می‌شود تا سخنرانی کنند.

کهرام خاطرنشان کرد: تا کنون کمتر در کشور به موضوع اسب به‌شکل علمی نگاه شده و کنفرانس‌ها معمولا در امور دام بوده است؛ ولی در این بخش، تأکید صرف ما روی اسب است.

او اضافه کرد: در کنار این بخش علمی، کارگاه‌های کمک‌های اولیه‌ی تولید مثل در اسب‌، بیماری‌های اندام‌های حرکتی و میزگردهایی با موضوع قرنطینه در کشور برگزار می‌شود

کد خبر: ۴۵۰۳۶

Share/Save/Bookmark


هنر نیوز – آخرین عناوین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.