نخستین رئیس جمهور چپ‌گرای کلمبیا سوگند یاد کرد

گوستاوو پترو به عنوان اولین رئیس جمهور چپگرای کلمبیا در حضور صدها هزار نفر از جمله هیات های رسمی از کشورهای مختلف در مراسم تحلیف خود، شب گذشته در بوگوتا سوگند یاد کرد.

نخستین رئیس جمهور چپ‌گرای کلمبیا سوگند یاد کرد

به گزارش ممتاز نیوز، سیاستمدار ۶۲ ساله و شهردار پیشین کلمبیایی، با برنامه‌هایی برای اصلاحات عمیق در کشوری که درگیر نابرابری اقتصادی و خشونت مواد مخدر است، جای ایوان دوکه را که بسیار نامحبوب است، به عنوان رئیس جمهور گرفت.

به زعم آگاهان، پیروزی دشوار پترو در انتخابات خردادماه، کلمبیا را که مدت‌ها توسط محافظه‌کاران اداره می‌شد، وارد بلوک چپ در حال گسترش در آمریکای لاتین کرد.

پترو در تحلیف خود گفت: به خداوند سوگند یاد می کنم و به مردم قول می دهم که قانون اساسی و قوانین کلمبیا را صادقانه اجرا کنم.

وی در مراسمی در بوگوتا در آستانه تحلیف خود تاکید کرد که دولت او که باید از حمایت اکثریت چپ‌گرای کنگره برخوردار باشد، هدفش آن است که “آنچه را که در طول قرن‌ها وجود نداشته به کلمبیا بیاورد؛ یعنی آرامش و صلح. “

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی افزود: «از امروز دولتی شروع می شود که برای عدالت مبارزه خواهد کرد.»

سید محمد حسینی معاون پارلمانی ریس‌جمهوری اسلامی ایران نیز در مراسم تحلیف «گوستاوو پترو» رییس جمهور جدید کلمبیا حضور داشت.

به گزارش ایرنا، سیدمحمد حسینی در هنگام ورود به کلمبیا از سوی قائم مقام وزیر خارجه کلمبیا و  کاردار جمهوری اسلامی ایران در این کشور مورد استقبال قرار گرفت.

در جریان مبارزات انتخاباتی، پترو قول داده بود در دوره چهار ساله‌اش مالیات ثروتمندان را افزایش دهد، روی مراقبت‌های بهداشتی و آموزش سرمایه‌گذاری کند، و پلیس را پس از سرکوب وحشیانه اعتراضات ضد نابرابری در سال گذشته که در سطح بین‌المللی محکوم شد، اصلاح کند.

او متعهد شده است که اکتشاف نفت را متوقف کند، انرژی پاک را ترویج کند و روابط دیپلماتیک و تجاری با دولت نیکلاس مادورو در ونزوئلا را که از سال ۲۰۱۹ به حالت تعلیق درآمده است، دوباره فعال کند.

خورخه رسترپو، تحلیلگر مرکز تحلیل منازعه (سراک)، به خبرگزاری فرانسه گفت: پترو از یک “موقعیت غبطه‌انگیز، با حمایت اکثریت بزرگ در کنگره و از نظر مردمی، با حمایتی که هیچ دولتی در سال‌های اخیر از آن برخوردار نبود، شروع می‌کند. “

ریاست جمهوری پترو از جنبه دیگری نیز تاریخی است: در کنار او اولین معاون رئیس جمهور زن آفریقایی-کلمبیایی کشور، فرانسیا مارکز، فعال محیط زیست و حقوق زنان ۴۰ ساله، حضور خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.