نخستین کامیون های کالاهای صادراتی ترکیه وارد مصر شد

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری دولتی ترکیه ‘ آناتولی ‘، ۲۶ کامیون حامل کالاهای صادراتی ترکیه توسط یک کشتی از بندر مرسین ترکیه پس از ۲۶ ساعت وارد بندر پورت سعید مصر شد تا به عربستان ارسال شوند.

صادرات کالاهای ترکیه به کشورهای حوزه خلیج فارس با برقراری خط کشتیرانی بین بنادر ‘مرسین ‘ این کشور و اسکندریه مصر ،آغاز شد.

‘ ظفر چاغلایان ‘ وزیر اقتصاد ترکیه پیش از این اعلام کرده بود که درپی مسدود شدن مسیرهای سوریه برای عبور ترانزیت کالاهای صادراتی ترکیه به کشورهای حوزه خلیج فارس،این کشور بخشی از صادرات زمینی خود به این کشورها را از طریق مصر، انجام خواهد داد.

پس از مذاکرات مقام های اقتصادی ترکیه با مقام های مصری در خصوص برقراری خط کشتیرانی رو – رو بین بنادر مرسین و اسکندریه مصر، این خط از روز جمعه گذشته رسما راه اندازی شد.

بر اساس توافقات به عمل آمده کامیون های ترکیه از طریق کشتی هایی به بندراسکندریه منتقل شده و از طریق آن کشور، عازم کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه خواهند شد.

ترکیه پیشتر بخش عمده صادرات زمینی خود به کشورهای منطقه خاورمیانه و حوزه خلیج فارس را از طریق خاک سوریه انجام می داد که درپی حمایت های آنکارا از حرکت های ضد دولتی در سوریه، مشارکت آنکارا در طرح تحریم علیه دمشق و لغو متقابل بسیاری از توافق های مربوط به همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور، مسیرهای سوریه عملا به روی کالاهای ترانزیت ترکیه بسته شده است.

ترکیه مسیر مصر را یکی ازچهار گزینه ای که در نظر دارد به جای سوریه برگزیند، معرفی کرده است.

به گفته وزیر اقتصاد ترکیه، در سال ۲۰۱۰ میلادی ۴۶ هزار و ۳۴ دستگاه کامیون ترکیه از طریق سوریه عازم کشورهای خاورمیانه شده بودند که این رقم در ۱۰ ماهه سال جاری به ۳۵ هزار و ۴۹۹ دستگاه کاهش یافت.

چاغلایان اظهارداشت : ترکیه تاکنون برای صادرات خود به اردن، عراق، عربستان سعودی، لبنان، امارات عربی متحده ، قطر و کویت از مسیر سوریه استفاده می کرد.

وی افزود: ترکیه درسال گذشته میلادی ۴/۷۲درصد صادرات خود به کشورهای حوزه خلیج فارس را ازطریق دریا، ۹/۱۳درصد را ازطریق هوایی و۷/۱۳ درصد را نیز ازطریق زمینی انجام داد.

خاورم**۲۳۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۲۰۰۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.