نخستین ماهی مبتلا به سرطان پوست/ تصویر

دیده بان حقوق حیوانات: ماهی قزل‌آلای مرجانی (coral trout) در تپه مرجانی Great Barrier Reef در استرالیا زیست می‌کند.

این بدین معناست که این آبزی در قسمت زیرین سوراخ ازن قاره قطب جنوب (بزرگترین سوراخ ازنی جهان) زندگی می‌کند. این سوراخ نتیجه تخلیه ازن در جو است که به طور طبیعی از انسان در مقابل پرتوهای فرابنفش خورشید محافظت می‌کند.

به گفته مایکل سویت از دانشگاه نیوکاسل، تحقیقات بیشتری جهت شناسایی عامل دقیق این سرطان نیاز است، اما با حذف سایر پارامترها از جمله پاتوژن‌های میکروبی و آلودگی زیر دریا، تشعشع فرابنفش محتمل‌ترین عامل ابتلای این ماهی به سرطان پوست است.

به گزارش ایسنا سویت و همکارانش ۱۳۶ ماهی‌های قزل‌آلای مرجانی (Plectropomus leopardus) را بررسی کردند و دریافتند که ۲۰ قطعه از آن‌ها یعنی معادل ۱۵ درصد، دارای لزیون‌های پوستی تیره بودند.

این لزیون‌ها در اندازه‌های متفاوت و از سایز کوچک که پنج درصد پوست را پوشانده بود، تا اندازه بزرگ که تمامی بدن ماهی را شامل می‌شد، مشاهده شدند. لزیون‌ها تقریباً با سرطان پوست شایع در انسان یکسان بودند.

هنگام ابتلا به ملانوم، ماهی علائم بیماری را از خود بروز می‌دهد، فعالیت آن کاهش یافته و غذای کمتری نیز مصرف می‌کند، بنابراین از احتمال صید آن نیز کاسته می‌شود. این بدین معناست که درصد واقعی ماهیان مبتلا به این نوع سرطان می‌تواند بالاتر از میزان مشاهده شده در مطالعه صورت گرفته باشد.

تا قبل از این کشف، موارد ملانوم ناشی از تشعشات اشعه فرابنفش در ماهیان فقط در شرایط آزمایشگاهی گزارش شده بود. این ماهی‌ها به عنوان مدل‌هایی جهت مطالعه سرطان پوست انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جزئیات این موفقیت علمی در مجله PLoS ONE انتشار یافت.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.