نخستین مناظره تلویزیونی اوباما و رامنی با محوریت بحران اقتصادی امریکا برگزار شد

به گزارش ایرنا در این مناظره نود دقیقه ای که بر سر مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی در امریکا اغاز شد، دو طرف به مدت نود دقیقه دیدگاه های خود را درباره مسائل اقتصادی و خروج از بحران اقتصادی این کشور شرح دادند.

باراک اوباما که در این مناظره تلاش می کرد با اعتماد به نفس بیشتری نسبت به رامنی ظاهر شود از سیاست های اقتصادی خود دفاع کرد و گفت: روش اقتصادی میت رامنی نخواهد توانست انچه وعده می دهد، محقق کند.

مساله ایجاد شغل و بیکاری گسترده، بیمه درمانی و مالیات ها و همینطور سیاست انرژی دولت امریکا محور اصلی بحث های دو نامزد بود.

میت رامنی در این مناظره انتخاباتی شدیدا اوباما را به دلیل بحران بیکاری در امریکا ملامت کرد و گفت: ۲۳ میلیون امریکایی بیکار بوده و در جستجوی شغل هستند.

وی با انتقاد شدید از سیاست اقتصادی و مالیاتی اوباما گفت: اوباما طبقه متوسط را نابوده کرده است، در دوره وی قیمت مواد غذایی و سوخت بشدت افزایش یافته است.

رامنی مساله انرژی را برای امریکا حیاتی دانست و افزود: دولت اوباما اجازه حفاری نفت و گاز را بشدت محدود کرده و اگر من به ریاست جمهوری برسم، اجازه بهره برداری نفت و گاز را دو برابر خواهم کرد تا به اقتصاد و ایجاد شغل در امریکا کمک کند.

رامنی گفت: اگر اوباما مالیات ها را کاهش دهد تعداد شغل بیشتری ایجاد خواهد شد و وی این کار را در صورت انتخاب انجام خواهد داد.

باراک اوباما با رد سخنان رقیب جمهوری خواهش گفت که سیاست های وی بر سرمایه گذاری در اموزش و گرفتن مالیات از ثروتمندان تاکید دارد و افزود: تلاش وی به عنوان رئیس جمهوری امریکا ان بوده که کمک بیشتری در اختیار دانش اموزان قرار داده و دست واسطه ها را از اموزش کوتاه کند.

یکی دیگر از مباحث داغ میان رامنی و اوباما در مناظره امشب موضوع تامین اجتماعی و حق بیمه برای امریکایی ها بود که درباره این موضوع نیز نامزد جمهورخواهان سیاست اوباما در اصلاح نظام تامین اجتماعی امریکا را به چالش کشید و ان را در بلند مدت به ضرر اقتصاد امریکا دانست.

رامنی تاکید کرد: به جای اتلاف نیرو برای بیمه های درمانی بهتر است فکری به حال بیکاری می شد.

نامزد جمهوری خواه تاکید کرد که به جای سرمایه گذاری در بیمه درمانی، وی در صورت انتخاب در حوزه نظامی و ارتش امریکا سرمایه گذاری بیشتری خواهد کرد.

اوباما در مقابل گفت: این سیاست باعث شد که تعداد بیشتری از مردم امریکا به بیمه درمانی دسترسی پیدا کرده و هزینه کمتری برای درمان پرداخت کنند.

باراک اوباما با اذعان به وجود بحرانی بزرگ در اقتصاد امریکا، این وضعیت را نتیجه تصمیم گیری های غیرعاقلانه برخی شرکت ها و بانکهای بزرگ و هیمنطور وال استریت در سال های گذشته دانست و گفت: ان ها بدون توجه کافی به بسیاری از افراد وام بدون حساب و کتاب دادند که نتیجه کنونی به بار امد.

در مناظره امشب باراک اوباما و میت رامنی در کنار هم ایستاده بودند و به پرسش های مجری جلسه پاسخ می دادند.

مباحث داخلی و مناقشه بر سر بحران اقتصادی در امریکا و نقش دولت در این کشور تمام نود دقیقه گفتگو و بحث دو نامزد را به خود اختصاص داد و جز اشاره کوتاه میت رامنی در اخر برنامه به تحولات خاورمیانه و تاثیر ان بر امریکا هیچ موضوع بین المللی و سیاست خارجی در این مناظره مطرح نشد.

همسران دو نامزد نیز در میان تماشاچیان حضور داشتند و بحث پر حرارت میان دو نامزد را دنبال می کردند.

در پایان این مناظره، شبکه CNN با تجمید از اظهارات میت رامنی، دیدگاههای او را در مسایل مختلف بیشتر از حد انتظار دانست اما گفت اوباما هم توانست به خوبی مشکلات و دلایل آن را تشریح کند.

نظر سنجی ها طی روزهای آینده نشان خواهد داد که اقبال عمومی مردم آمریکا به سمت دیدگاههای کدام از این دو رقیب بعد از نخستین مناظره میان آنها خواهد بود.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ششم نوامبر سالجاری برگزار می شود.

برخی از تحلیلگران معتقدند که بحران بیکاری، تورم و نبود آینده ای روشن و امیدوار کننده در پیش روی مردم آمریکا باعث شده است که شمار زیادی از مردم این کشور علاقه ای برای حضور در انتخابات نداشته باشند و تاکنون برنامه ها و دیدگاههای دو نامزد نتوانسته است آرای خاموش و خاکستری جامعه آمریکا را به سمت خود بکشاند.

اروپام ۱۹۰۸

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.