نخستین نرم‏افزار آهنگسازی موسیقی ایرانی انتشار یافت

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

farabi-pic-programerموسیقی – سودا مولائی: اولین نرم‏افزار آهنگسازی موسیقی ایرانی با عنوان «آهنگساز فارابی» بعد از چند سال تلاش گروهی به بازار موسیقی کشور عرضه شد.

اینک پس از سال‏ها انتظار هنرمندان ایرانی، شرکت تحقیقاتی صوت‏آذین با سال‏ها پیشینه تولید محصولات موسیقایی توانسته اولین نرم‏افزار آهنگسازی موسیقی ایرانی را با دو منوی فارسی و انگلیسی و نام اختصاصی «آهنگساز فارابی Farabi Composer» تولید و راهی بازار کند که این نرم افزار در حال حاضر می تواند صدای ساز های تار و کمانچه را شبیه‏سازی کرده و با کیفیتی نزدیک به صدای واقعی این دو ساز به گوش مخاطب برساند.

در «آهنگساز فارابی» همه مضراب‏ها و آرشه‏های ممکن در دو ساز تار و کمانچه نمونه‏برداری شده‏اند و آهنگساز باتجربه می‏تواند در جمله‏بندی‏های خود از آرتیکولاسیون‏های مختلف بهره بگیرد.

این نرم افزار در درجه اول مناسب آهنگسازان حرفه‏ای است که شغل‏شان تولید موسیقی است، به ویژه کسانی که موسیقی‏های پر حجم می‏نویسند، به راحتی خواهند توانست یک خط تار و یا کمانچه را بدون حضور نوازنده، بنویسند و ضبط نمایند. کیفیت نهایی بستگی به حجم ارکستر و شخصیت خط ملودیک دارد. اگر منظور آهنگساز از یک خط تار و یا کمانچه با همراهی صدای ارکستر باشد، تقریباً باید گفت وی به طور صددرصد موفق خواهد شد. کاربرد دیگر نرم‏افزار آهنگساز فارابی برای بالا بردن درک مخاطب حرفه‏ای به منظور قضاوت در باره یک اثر آهنگسازی شده با سازآرایی ایرانی است، حال آن که وقتی یک آهنگ در چارچوب موسیقی دستگاهی یا نواحی ایران با استفاده از نرم‏افزارهای غیرایرانی نوشته و تنظیم شود، چون صدادهی کل مجموعه، با گوش ایرانی‏ها بیگانگی می‏کند، قضاوت درستی در باره آن آهنگ نمی‏توان داشت؛ سومین کاربرد این نرم‏افزار هم در حوزه آموزش است، نوشتن تک‏تک آرتیکولاسیون‏های ساز و شنیدن صدای آن‏ها، ذهنیت هنرجویان را به تدریج رشد می‏دهد و از سوی دیگر به نت‏خوانی (سلفژ) آن‏ها کمک شایانی خواهد کرد. به ویژه آن که نت‏خوانی فواصل ایرانی معمولاً در آموزشگاه‏های موسیقی تدریس نمی‏شود و اساساً معلم مربوطه نیز بسیار کم است.

همه علاقه‏مندان داخل و خارج از کشور که مایل به خرید این نرم‏افزار ایرانی می باشند، می‏توانند به سایت musicshopir.com مراجعه نمایند.

منبع: موسیقی Musiceiranian.ir


موسیقی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.