نخستین نمونه بومی پاورپک “دستگاه لوله مغزی” چاه نفت سیار

اردیبهشت ۱۴۰۳

محققان “جهاد دانشگاهی شریف” موفق به طراحی و ساخت اولین نمونه بومی پاورپک دستگاه لوله مغزی چاه نفت سیار شدند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، طراحی و ساخت این پاور پک بدان سبب اهمیت دارد که در قبل بازدید و سرویس چاه‌های نفت به صورت سنتی و با استفاده از دکل‌های حفاری انجام می‌شد،اما با استفاده از دستگاه لوله مغزی سیار علاوه بر کاهش هزینه و زمان می‌توان کیفیت خدمات سرویس چاه‌های نفت و گاز را ارتقا بخشید.

در این فناوری لوله‌ای به طول چند کیلومتر وارد چاه نفت می‌شود که از طریق آن ابزارهای بازدید و سرویس به عمق چاه ارسال و عملیات مختلف تعمیر و احیای چاه نفت صورت می‌گیرد. این تجهیزات نسبت به دکل های حفاری بسیار ساده تر و سریع‌تر حمل می‌شوند.

تجهیزات دستگاه “لوله مغزی سیار” روی دو تریلر نصب می‌شود و می‌توان آن‌ را به سرعت جابجا و پس از انجام عملیات مورد نظر بر روی چاه‌های نفت و گاز نسبت به جمع‌آوری آن اقدام کرد.

انواع پیشرفته‌تر دستگاه‌های لوله مغزی سیار برای انجام عملیات حفاری در چاه‌های نفت به خصوص حفاری‌های مورب مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین طراحی و ساخت داخل این دستگاه ارتقاء و بهینه سازی دستگاه‌های خارجی موجود را نیز امکانپذیر می‌کند.

بر اساس این گزارش؛ فناوری ساخت این دستگاه در اختیار کشورهای معدودی مانند کانادا بوده است. طراحی و ساخت این دستگاه از طریق مهندسی معکوس انجام نشده، بلکه در این طرح با ملاحظه نمونه‌های موجود، اقدام به طراحی محصول شده است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.