نخست وزیر هلند بخاطر سابقه برداری کشورش عذرخواهی کرد

نخست وزیر هلند قرار است در سخنرانی امروز (دوشنبه) خود بابت نقش تاریخی کشورش در برده داری و پیامدهای آن در دوران حاضر عدرخواهی کند.

نخست وزیر هلند بخاطر سابقه برداری کشورش عذرخواهی کرد

به گزارش ممتاز نیوز، این عذرخواهی در میانه بازبینی مجدد گذشته استعمارگری هلند شامل تلاش‌هایش برای بازگرداندن آثار تاریخی غارت شده و چالش‌های کنونی با نژادپرستی صورت می‌گیرد.

دورنمای این عذرخواهی از سوی مارک روته، نخست وزیر هلند که امروز در لاهه صورت می‌گیرد، با مقاومت از سوی برخی از گروه‌هایی روبرو شده که می‌گویند این عذرخواهی باید از سوی “ویلم الکساندر” پادشاه این کشور در سورینام، مستعمره سابق در اول ژوئیه ۲۰۲۳ صورت گیرد.

یکی از مسئولان در بنیاد افتخار و بازسازی که سازمانی آفریقایی-سورینامی در هلند است، گفت: اینکه فعالانی که از نوادگان بردگان هستند و سال‌ها برای تغییر تلاش کرده‌اند، اما به اندازه کافی از آنها مشورت گرفته نشد، اشتباه به نظر می‌رسد.

“سیلوریا جیکوبز”، نخست وزیر سنت مارتن کشوری در حوزه کارائیب و در حیطه پادشاهی هلند گفته بود که این عذرخواهی را بدون یک توضیح نمی پذیرد.

روته مسئول یک گروه مشورتی ملی است که در پی کشته شدن جورج فلوید سیاهپوست در ۲۰۲۰ در آمریکا ایجاد شد.

این هیات گفت که مشارکت هلندی‌ها در برده داری به منزله جنایت علیه بشریت بوده و در سال ۲۰۲۴ عذرخواهی و غرامت را توصیه کردند. روته در کنفرانس خبری روز جمعه غرامت را رد کرد، اگرچه انتظار می‌رود که او یک صندوق آموزشی ۲۰۰ میلیون یورویی ایجاد کند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.