نداشتن راهبرد صنعتی سبب تضییع منابع می گردد

۳۰م دیماه ،


به گزارش واحد مرکزی خبر؛ محمد نهاوندیان در نشست بررسی پیش نویس برنامه راهبردی صنعت ، معدن و تجارت افزود: تجربه کشورهای مختلف در ۷۰ سال تاریخ توسعه اقتصادی نشان داد که داشتن راهبرد صنعتی بدون هماهنگی با سیاست های تجاری کارساز نیست حتی در کشورهای پیشرفته در مرحله توسعه یافتگی دوباره به راهبردهای صنعتی مراجعه کرده اند.

وی اضافه کرد: برای ما این ضرورت بیش از هر زمان دیگری وجود دارد که سیاست های صنعتی با سیاست های تجاری در هماهنگی کامل قرار گیرد و حتی یکی از عوامل ادغام وزارت صنایع و معادن و وزارت بازرگانی هماهنگی در این باره بوده است اما اکنون باید ببینیم سیاست های ارزی و تجاری که اتخاذ می کنیم چقدر به اهداف صنعتی نزدیک است.

نهاوندیان گفت: مولفه مهم دیگر در راهبرد صنعتی این است که ببینیم سیاست های اقتصادی مانند پولی ، ارزی و مالیاتی چقدر با سیاست های اقتصادی به ویژه سیاست های صنعتی تناسب دارد و در کجای فرآیند تصمیم گیری ، این هماهنگی حاصل می گردد.

وی افزود: سیاست راهبردی صنعتی و معدنی باید بر تصمیمات روزمره برتری داشته و فراسازمانی و حتی فرادولتی باشد و این بی معنی است که هر وزیری که می آید راهبرد تازهی تدوین کند که البته با این تدوین راهبرد، معنای راهبردی زیر سوال می رود و ضروری است که هر وزیری خود را موظف به عمل به راهبردهای تدوین شده بداند.

نهاوندیان، مشارکت بخش خصوصی را در تدوین ، تصویب و اجرای راهبرد صنعتی و معدنی ضروری دانست و گفت: چگونگی ارتباط میان دولت با بخش خصوصی ، درجه تحقق راهبردهای صنعتی را افزایش می دهد و البته لازمه آن حضور بخش خصوصی و تشکل ها در فرآیند تدوین راهبردهاست تا بتواند دیدگاه های خود را در این باره بیان کند.

وی اضافه کرد: فکر می کنم در قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار بعضی از الزامات ارزشمند برای تعامل موثر میان دولت و بخش خصوصی دیده شده است و در این باره شورای گفتگو به عنوان نهادی تازه در کشورداری اقتصادی ایجاد شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی گفت: همچنین کمیته ماده ۷۶ این قانون امکان بازنگری ساختاری را در کل قوانین و مقررات اقتصادی فراهم کرده است و البته پس از تصویب و ابلاغ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار در شرایط بهتری برای داشتن راهبرد توسعه صنعتی هستیم. البته اگر بخواهیم در مرحله اجرای این راهبرد موفق باشیم باید از تجربه های قبل استفاده کنیم.


IRIBNews RSS TopNews
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.