ندیمی: طرح ساماندهی تخصیص ارز دولتی، موازی کاری است/ حسن‌نژاد: در تلاشیم با این طرح علاوه برحل مشکلات ارز، مسئولان را پاسخگو کنیم

۲۸ آبان ،

شرح آنلاین برنامه نگاه یک با موضوع “طرح ساماندهی تخصیص ارز دولتی”:

در برنامه نگاه یک امشب که پخش آن ساعت ۲۳ و ۲۴ دقیقه از شبکه اول صدا و سیما آغاز شد، طرح ساماندهی تخصیص ارز دولتی مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش تفسیری خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ موضوع برنامه نگاه یک امشب به مسئله طرح ساماندهی تخصیص ارز دولتی اختصاص دارد که این طرح با حضور دکتر حسن‌نژاد به عنوان موافق طرح و دکتر ندیمی به عنوان مخالف طرح برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش تفسیری شرح آنلاین این برنامه به شرح زیر است:

** حسن نژاد در پاسخ به سوال مجری درباره ضرورت های طرح ساماندهی بازار ارزگفت: ما برای پیشبرد اهداف خود قوانین مادر و منویات رهبری را داریم، با افزایش تولیدملی میتوان از هجمه اقتصادی دشمنان در امان باشیم اما چه ربطی به ارز دارد؟

وی ادامه داد: اگر قیمت گذاری ارز اشتباه باشد، تولیدملی کاهش می یابد و تورم افزایش می یابد و تخصیص ارز نکته ای کلیدی است که اشتباه در آن افزایش نرخ بیکاری، تعطیلی کارخانجات و تورم را ایجاد می کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی تصیح کرد: ما تا آخر مرداد بگونه ای عمل کردیم که تحریم نیستیم و در شرایط خوب اقتصادی قرار داریم و به کالاهای لوکس ارز تخصیص دادیم، اما بعد تخصیص ارز حتی برای تخصیص به کالاهای اساسی و موردنیاز مردم متوقف شد.

** در ادامه ندیمی با تشکر از صداوسیما در ساخت برنامه های گفتگو محور درباره موضوع برنامه تصریح کرد: ما باید ارز را مدیریت کنیم اما این قانون چه مشکلی را می خواهد حل کند؟

وی افزود: ما در مجلس، نرخ محاسبات را در بودجه تعیین می کنیم و این طرح مشکلی اساسی را حل نمی کند و موضوعاتی که در آن مطرح شده در مقطع کنونی نیز وجود دارد.

** حسن نژاد در پاسخ به سوال مجری درباره اینکه آیا قانون فعلی پاسخگوی حل مشکلات بازار ارز نبود، گفت: ما قانون داریم،؛ اما گاهی در شرایط خاص قرار می گیریم که باید تدبیر اندیشید و اگر قانون های ما کارآمد بود، چرا مسافرته های مردم در عرض سه ماه قبل نصف شده است؟

وی تصریح کرد: ما باید تفاوت تورم ها و یا عرضه و تقاضا را در قیمت گذاری ارز لحاظ کنیم که بدلیل اینکه عرضه و تقاضا دست دولت است، این امر امکانپذیر نیست، ما پول ملی را بی ارزش کردیم و خوشحالیم که نوسانات نداریم؟!

** ندیمی با ارائه طرح در برنامه گفت: این طرح با اظهارات حسن نژاد متفاوت است، وگرنه ما با اظهارات ایشان  موافقیم و بحث ما این است که این طرح ۱۱ ماده ای مغایر است و عنوان آن اشکال دارد.

وی افزود: ما نمیگوییم بازار ما متاثر از ارز نیست و کسی نمی گوید به اشتغال، تولید و … آسیبی وارد نشده اما این طرح ۱۱ ماده ای تکرار مکررات است.

** حسن نژاد در واکنش به ایرادات ندیمی به طرح گفت: ما اعتقاد نداریم که این طرح تکرار مکررات است، ما در این طرح علاوه بر در نظرگرفتن کالاهای واسطه ای که در تولید کارخانجات نقش مهمی دارد و … را در نظر گرفتیم و در تلاشیم تا مسئولان را پاسخگو کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: این طرح رفته در کمیسیون که در حال بررسی و اصلاح است اما ذاتا باید طرح و لوایحی که برای کمک به دولت در شرایط حساس و ویژه است را بطور ویژه بررس یکنیم و این طرح بخشی از مشکلات ارزی را حل می کند.
 
** ندیمی گفت: دخالت مجلس در امور جزئی شان مجلس را کاهش می دهد اما نظارت و ورود به مسائل اساسی از جمله دارو و کالاهای واسطه ای مهم است، ما باید با قانونی جامع که بتواند مدلی از اقتصاد برای آینده تعریف کند، به این موضوع وارد شویم اما این طرح ۱۱ ماده ای دقیقا چیست؟

** در ادامه کریمی، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی در ارتباط تلفنی، گزارش تفسیریی از عملکرد این نهاد و دولت برای کنترل بازار ارز ارائه کرد.

** ندیمی تصریح کرد: ما در مورد ارز و اقتصاد این تعریف را داریم که باید به تمامی نیازها پاسخ داد اما با روش های مختلف و این درحالیست که در مقطع کنونی کالاهای واسطه مورد ظلم واقع شده است.

** حسن نژاد در ادامه برنامه گفت: ما در طرح خود ماده ای داریم که هر کالایی که ارز مجدد دریافت می کند مشمول صادرات مجدد نشود که باید نظارت انجام شود و موظفند تا نیازهای سه ماهه خود را به مجلس ارائه کنند و این طرح ۱۱ ماده ای مشکلات کنونی را دیده و در جهتی رفع آن تدوین شده است.

** ندیمی در واکنش به اظهارات حسن نژاد تصریح کرد: این طرح درباره مدیریت شناور ارز، چه مشکلاتی را حل می کند؟ ما می دانیم که باید مشکلات بازار ارز را حل کرد اما می گوییم این طرح  ۱۱ ماده ای مشکلی را حل نمی کند و قوانینی درباره موضوعات مطرح شده در این طرح وجود دارد.

وی افزود: ما معتقدیم که اظهارات دوستان درست است اما این طرح نوعی موازی کاری است و مشکلی را حل نمی کند و دولت از اجرای آن شانه خالی می کند.

** در ادامه حسن نژاد گفت: تمامی مواد “طرح ساماندهی تخصیص ارز دولتی” هدف دار تدوین شده و مشکلات بازار ارز را حل می کند.

در پایان با توجه به اعلام مجری، نتیجه نظرسنجی مبنی بر اینکه کدام گزیه بیشتر به ساماندهی بازار ارز کمک می کند، به شرح زیر است:

– تدوین قانون مناسب برای مسائل بازار ارز: ۲۸/۵ درصد
– عملکرد بهتر مسئولان اقتصادی: ۴۷/۳ درصد
– برخورد شدیدتر با دلالان ارز: ۱۲ درصد
– همکاری بیشتر بخش خصوصی با سیاست های اقتصادی کشور: ۱۲ درصد

انتهای پیام/



باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.