نرخ ارز برآیند رفتار همه دستگاه‌ها و بخش‌های اقتصادی – اخبار اقتصادی

راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی دارندگان و متقاضیان ارز قدمی‌ در راه مدیریت و ساماندهی بازار ارز است. طرح می‌خواهد هم عرضه را و هم زمینه عرضه را بیشتر و به نحوی ساماندهی کند. که این سیاست را می‌توان شاخص آن به حساب آورد.

همراهی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بانک مرکزی بسیار خوب و مفید است و اجرای طرح مذکور هم عرضه را زیاد می‌کند و هم سامان می‌دهد. با وحدت در تصمیم‌گیری و هماهنگی در اجرا می‌توان انتظار داشت که نرخ ارز به ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان کاهش یابد که برای بخش تولید هم نرخ متعادلی است. اگر سیر نزولی نرخ ارز در بازار غیررسمی ادامه یابد و تصمیم و تدبیر جدید بانک مرکزی هم به طور کامل اجرا شود، می‌توانیم علاوه بر ساماندهی نرخ ارز به ثبات این نرخ هم امیدوار باشیم که برای بخش تولید هم ارزشمند خواهد بود.

از نظر ذخایر و درآمد ارزی هیچ مشکلی نداریم و بخشی از مشکل بازار ارز هم ناشی از مسائل روانی است که اگر سیاست جدید ارزی با اثربخشی بیشتری اجرایی شود این آثار روانی هم از بین خواهد رفت و به نرخ تعادلی نزدیک خواهیم شد. مهم‌ترین مساله علاوه بر کاهش نرخ ارز ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضاست و خوشبختانه نظام پولی کشور این توانمندی را دارد و باید به طور هماهنگ عمل کنیم. نرخ ارز برآیند رفتار همه دستگاه‌ها و بخش‌های اقتصادی است و باید همه این عوامل هم همکاری کنند و اجازه ندهند نوسان نرخ ارز ادامه یابد. به تصمیم هماهنگ، قاطع و مستمر نیاز داریم و در آن صورت حتماً بازار ارز از محیط متلاطم خارج می‌شود و اثر روانی هم از بین خواهد رفت.

*رییس اتاق بازرگانی تهران

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.