نرخ بیکاری در آستانه تک رقمی شدن/ثبت پایین ترین تعداد بیکاران در ۵ سال گذشته

تعداد بیکاران کشور در پاییز امسال به کمترین میزان خود در ۵ سال گذشته رسید و نرخ بیکاری به پایین ترین حد در ۹ سال گذشته رسید.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز، مجموع متقاضیان کار کشور در پاییز امسال به ۲٫۴ میلیون نفر رسید که نسبت به ۵ سال گذشته کمترین تعداد کارجویان را نشان می دهد.
بر اساس این گزارش، از مجموع ۲٫۹ میلیون کارجو در فاصله  پایان سال گذشته تا پاییز سال جاری ۵۴۲ هزارنفر کاسته شده است.
 در سال ۸۷، تعداد بیکاران از فصل پاییز امسال به میزان ۹ هزار و ۲۶ نفر کمتر بوده است.

طبق آخرین اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در پاییز امسال به ۱۰٫۳ درصد کاهش یافت و در آستانه تک رقمی شدن قرار دارد. ثبت این نرخ بیکاری از سال ۸۳ تاکنون بی سابقه است.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار” بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت ۱۰ساله و بیش‌ تر نشان می‌دهد که ۲۶٫۷ درصد جمعیت در سن کار(۱۰ ساله و بیش‌تر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند. یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کم‌تر بوده است.

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور حالی از کاهش۰٫۸ درصدی این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ۹۱) بوده است. این شاخص نسبت به فصل گذشته (تابستان ) ۲٫۴ کاهش داشته است.همچنین بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در پائیز سال قبل، ۰٫۹ درصد کاهش و نسبت به تابستان سال جاری ۰٫۱ درصد کاهش داشته است.

 بر اساس این گزارش، بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد۱۰٫۳ درصد از جمعیت فعال بیکار بوده‌اند. بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیش‌تر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز)،۰٫۹ درصد کاهش و نسبت به فصل گذشته(تابستان )،۰٫۱ درصد کاهش یافته است.

در گزارش مرکز آمار بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۱۰٫۳درصد از جمعیت فعال،بیکار بوده‌اند. بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیش‌تر بوده است،سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که ۹٫۲ درصد جمعیت شاغل دارای اشتغال ناقص بوده‌اند. این شاخص‌ در بین مردان بیش‌تر از زنان و در نقاط روستایی بیش‌تر از نقاط شهری بوده است، بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۴۸٫۰ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۲۴٫۵ و کشاورزی با ۱۷٫۵ درصد قرار دارند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.