نرخ تورم به ۲۳٫۵ درصد رسید

براساس آخرین آمار بانک مرکزی نرخ تورم در پایان مردادماه سالجاری به رقم ۲۳٫۵ درصد رسید که نسبت به تیرماه سال ۹۱ رشد یک درصدی را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در بیست و سومین همایش سالانه بانکداری اسلامی با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر براساس آمار موجود بانک مرکزی میزان نقدینگی در پایان تیرماه سالجاری به ۳ هزار و ۸۷۵ هزار میلیارد ریال رسیده که این رقم در پایان سال ۸۹، ۱۹٫۴ و در پایان سال ۹۰، ۲۵٫۴ درصد بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: میزان ذخایر کشور در ۴ الی ۵ سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و به رقم ۲۱۱٫۷۹ درصد رسیده است.

**رشد ۱۰۱ درصدی منابع قرض الحسنه در سالجاری

بهمنی در ادامه با بیان اینکه میزان منابع قرض الحسنه  در سه سال گذشته رشد ۳۹ درصدی داشته است اظهار داشت: در حال حاضر براساس بررسی های انجام شده رشد منابع قرض الحسنه به ۱۰۱ درصد رسیده که این منابع به بخش های اشتغال و سایر بخش های مورد نیاز تزریق شده که در بحث اشتغال ۱۹۶ هزار و ۲ دهم میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک ها به متقاضیان پرداخت شده است.

وی در خصوص کاهش بدهی بانک ها به بانک مرکزی گفت: امیدواریم که با تمام توان اقدام به کاهش بدهی خود به بانک مرکزی کنم ، در حال حاضر میزان بدهی بانک ها تا پایان ماه گذشته به رقم ۳۲ هزار میلیارد ریال
رسیده است.

وی در خصوص رقم رشد اقتصادی کشور در ۶ ماهه اول سالجاری اظهار داشت: این رقم در ۶ ماهه اول به ۴٫۲ درصد رسیده که نسبت به آمار بین المللی اقتصاد جهانی که رشد بین ۳٫۵ تا ۳٫۲ درصد را نشان می دهد بیانگر رشد قابل توجه اقتصادی کشور با وجود فشارها و تحریم های اقتصادی است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک ها تمام توان خود را برای کمک به رونق فعالیت های اقتصادی واحدهای تولیدی به کار گرفته اند گفت: مهمترین پدیده خاصی که باید جلوی آن را بگیریم موضوع بحث کنترل نقدینگی است که این رقم تا پایان تیرماه رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته که در ۳ ماهه پایانی سال گذشته این رقم فقط ۳ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: اگر رشد نقدینگی به همین روال ادامه پیدا کند این موضوع باعث افزایش نرخ تورم در کشور می شود که از بانکها می خواهم از طریق کنترل فروش مازاد دارایی های خود و فروش سهام شرکت هایشان اقدام به کنترل نرخ نقدینگی کنند.

در پایان دی ماه ما متوجه شدیم که نرخ رشد نقدینگی افزایش قابل توجه یافته به همین علت نرخ سود تسهیلات بانکی را به ۲۰ درصد افزایش دادیم.

وی ادامه داد: براساس ماده ۱ قانون عملیات بانکداری بدون ربا یکی از مهمترین وظایف بانک ها حفظ ارزش پول است که ۱۱۳ هزار میلیارد ریال اوراق تاکنون به فروش رفته است، ضمن آنکه براساس همین آمار ما توانسته ایم با فروش ۹ میلیون و ۶۰ هزار قطعه سکه به ارزش ۵۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان باعث جمع آوری نقدینگی موجود در جامعه شویم که اگر رقم نقدینگی بالای ۳۰ درصد می رسید امکان مهار آن وجود نداشت.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد:‌ ما باید تا قبل از شروع مهرماه اقدامات جدی تری را برای کنترل بیشتر حجم نقدینگی به مرحله اجرا بگذاریم.

**رقم منابع به مصارف

بهمنی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر نسبت منابع به مصارف از ۱۱۰٫۶ به ۱۰۵ درصد رسیده است گفت: اگر این کنترل در زمینه میزان تزریق منابع بانکی نسبت به مصارف انجام نمی شد به طور حتم ما شاهد افزایش نرخ تورم می شدیم که با اجرای کنترل های درست توانستیم جلوی افزایش نسبت منابع به مصارف را بگیریم.

**مطالبات معوق بانکی

بهمنی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان مطالبات معوق بانک ها تحت کنترل نظام بانکی می باشد گفت: در حال حاضر میزان مطالبات معوق در پایان تیرماه به رقم ۱۷٫۳ درصد رسیده که اگر رقم مطالبات از مرز ۶۰ هزار میلیارد می گذشت ما به طور حتم باعث افزایش فشار بر نظام بانکداری و در نهایت افزایش نرخ تورم در کشور می شدیم.

وی در خصوص آخرین آمار ضریب جینی عنوان کرد: امروز نرخ ضریب جینی به رقم ۰٫۲ رسیده که این رقم از سال ۸۴ تاکنون ثابت مانده است.

**افتتاح فاز اول سامانه پورتال ارزی در اول مهرماه

رئیس کل بانک مرکزی با توجه به تحولات ماه های اخیر در بازار ارز و اجرای مقررات مربوطه به حوزه کنترل سیاست های ارزی اظهار داشت: در کنار اجرای سیاست های کنترل بازار ارز افتتاح فاز اول سامانه پورتال ارزی در اول مهرماه یکی از مهمترین برنامه های نظام بانکی برای کنترل بیشتر نوسانات بازار ارز است.

وی ادامه داد: دیگر نظام بانکی نباید نگرانی از ورشکستگی بانک ها و موسسات مالی داشته باشد زیرا به نظر من اگر بانک یا موسسه مالی توان مالی خوبی ندارد نباید به زور سعی کنیم که آن را سرپا نگه داریم همانگونه که در شرایط کنونی بحران اقتصادی می بینیم که بخش عمده ای از موسسات مالی و بانک های اروپایی تاکنون ورشکست شده اند که این نشانگر آن است موسساتی که توان مالی ندارند نباید منابع مالی بی هدف به آن تزریق شود./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.