نرخ تورم ترکیه پس از ۱۶ ماه به زیر ۴۰ درصد رسید

نرخ تورم ترکیه پس از ۱۶ ماه به زیر ۴۰ درصد رسید.

نرخ تورم ترکیه پس از ۱۶ ماه به زیر ۴۰ درصد رسید

به گزارش ممتاز نیوز، نرخ تورم ترکیه که از ژانویه ۲۰۲۲ از مرز ۴۰ درصد عبور کرده بود، در ماه مه برای نخستین بار طی ۱۶ ماه گذشته از این مرز عقب‌نشینی کرد.

موسسه آماری ترکیه (Tuik) روز دوشنبه با انتشار نخستین گزارش خود پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) طی یک سالِ منتهی به ماه مه گذشته ۳۹.۶ درصد افزایش یافته و میزان صعود ماهانه آن نیز ناچیز و در حد ۰.۰۴ درصد بوده است. 

نرخ تورم ترکیه از حدود ۲۰ درصد در اکتبر ۲۰۲۲ به ۸۵.۵۱ درصد در اکتبر ۲۰۲۲ رسیده بود که بالاترین سطح در ۲۴ سال گذشته به شمار می‌رفت ولی سپس سیر نزولی به خود گرفت.

منتقدان دولت رجب طیب اردوغان معتقدند که کاهش غیرمتعارف نرخ بهره که با حمایت شخص رئیس جمهوری انجام شد، به افت نرخ برابری لیر در مقابل هر دلار آمریکا دامن زد و روند صعودی اخیر نرخ تورم را حاکم کرد. نرخ برابری لیر ترکیه در برابر هر یورو که پیش از برگزاری دور نخست انتخابات ریاست جمهوری در ۱۴ مه، ۲۱.۲۴ بود، طی دو روز گذشته بین ۲۲.۶۲ تا ۲۲.۶۵ در نوسان بوده که رکوردی تاریخی محسوب می‌شود. این رقم ۱۰ برابر نرخ برابری لیر مقابل هر یورو در ژوئن سال ۲۰۰۹ است.   

با این حال، اردوغان در آغاز دور سوم ریاست جمهوری خود با تغییر وزیر اقتصاد به مردم وعده داده که نرخ تورم را مهار کند. او در دوره زمامداری خود موفق شده در فاصله ژانویه ۲۰۰۵ تا مه ۲۰۱۸ نرخ تورم ترکیه را همواره پایین‌تر از ۱۳ درصد نگاه دارد.

اردوغان یکشنبه شب محمت (محمد) شیمسک را که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ عهده‌دار سمت‌های وزیر دارایی و معاون نخست وزیر در امور اقتصادی بوده به عنوان وزیر اقتصاد معرفی کرد تا امیدها به مهار نرخ تورم را افزایش دهد. 

Capture

البته اقتصاددانان مستقلِ فعال در گروه تحقیقات تورم (Enag) گزارش روز دوشنبه موسسه آمار ترکیه را به چالش کشیده و اعلام کردند که تورم سالانه ترکیه همچنان بالای ۱۰۰ درصد است. آنها تاکید کردند که تاثیر قیمت‌گذاری جدید دولت در مورد نرخ گاز که در آستانه انتخابات انجام شده، چنان نبوده که نرخ تورم را به سطحی پایین‌تر از ۴۰ درصد برساند. 

گروه تحقیقات تورم اصرار دارد که چه نرخ آزاد گاز و چه نرخ یارانه‌ای آن در محاسبه افزایش هزینه سبد مصرفی خانوارها در نظر گرفته شود، نرخ تورم سالانه منتهی به ماه مه بین ۱۰۵ تا ۱۰۹ درصد بوده است. 

رئیس جمهوری ترکیه در جریان برگزاری کارزار تبلیغات انتخاباتی اعلام کرد که تا ماه مه ۲۰۲۴ هر خانوار ماهانه از امتیاز مصرف ۲۵ متر مکعب گاز رایگان بهره مند خواهند شد.

اردوغان همواره در مواجهه با منتقدان سیاست‌های اقتصادی خود ضمن پررنگ‌کردن تبعات تورمی تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین تاکید کرده که کاهش نرخ بهره و پایین آمدن نرخ برابری لیر به دلیل تشویق سرمایه‌گذاری موجب رشد تولید و صادرات می‌شود و در میان‌مدت زمینه افت نرخ تورم و کاهش بیکاری را فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام/


جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.