نرخ خوراک ثابت است/ افزایش قیمت تاثیری بر مجتمع های پتروشیمی ندارد

۲۴م اسفند ،

arash khamooshi (13 of 39).jpg

مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این که قراردادهایی که در صنعت پتروشیمی در حوزه خوراک بسته شده‌اند معمولا ۲۵ ساله می باشند، گفت: نرخ خوراک پتروشیمی تغییر نکرده و همچنان بر مبنای فوب خلیج فارس منهای پنج درصد محاسبه می گردد.

علی محمد بساق زاده در گفت و گو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تاکید بر این که در قرارداد و قیمت خوراک تغییری اعمال نشده است، اظهار کرد: ممکن است به خاطر تغییر ارزش دلار در کشور، افزایش قیمت به طور غیر مستقیم حس شود.

وی با اشاره به تغییر ارزش ریال در مقابل دلار، تصریح کرد: قیمت خوراک از لحاظ ریالی بالا رفته است اما از لحاظ دلاری خیر.

مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به این که قیمت های FOB خلیج فارس معمولا در جهان نوسان شدیدی ندارد، گفت: نرخ فوب خلیج فارس ممکن است هر چهار – پنج سال یک بار نوسان چشمگیر داشته باشد.

بساق زاده ادامه داد: در بخش نرخ فوب خلیج فارس در سه سال قبل با توجه به عوامل مختلف ازجمله قیمت نفت و فصول سال، قیمت جهانی پنج تا ۱۰ درصد تغییر داشته است.

وی درمورد احتساب نرخ خوراک با نرخ دلار اتاق مبادلات ارزی، اظهار کرد: در همه قراردادها ذکر شده که فوب خلیج فارس با نرخ بانک مرکزی باید حساب شود بنابراین اگر نرخ بانک مرکزی ۱۲۲۶ تومان است، قیمت خوراک در آن رقم ضرب می گردد.

مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ادامه داد: اگر نرخ بانک مرکزی ارز برابر با قیمت اتاق مبادلات ارزی باشد، نرخ خوراک با قیمت دلار اتاق مبادلات ارزی حساب می گردد.

محاسبه قیمت خوراک با ارز مبادلاتی از اول مهرماه

بساق زاده با بیان این که قیمت خوراک از ابتدای مهرماه سال جاری با نرخ ارز اتاق مبادلات حساب می گردد، گفت: با توجه به این که عرضه کالاهای پتروشیمی در بورس با نرخ دلار اتاق مبادلات ارزی صورت می گیرد، این موضوع تاثیر بسیاری در مسایل اقتصادی مجتمع های پتروشیمی نمی گذارد.

وی درپایان با اشاره به اینکه در صنایع پتروشیمی محصولاتی که زیرمجموعه هدفمندی یارانه ها باشد نداریم چرا که صنایع پتروشیمی همیشه در بورس عرضه می گردد.

مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در پایان خاطرنشان کرد: هدفمندی یارانه ها مربوط به نفت و گاز و … است اما اگر محصولی هم در صنایع پتروشیمی شامل قانون هدفمندی یارانه ها شود، دولت سعی می کند آن را ببیند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.