نرخ سود سپرده‌ها باید منطبق با شرایط اقتصادی تعیین شود

۲۱فروردین۱۳،

مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به سیاست تک نرخی کردن ارز گفت: برای اجرای این طرح باید ابتدا نیاز بازارها پوشش داده شده و تقاضای کاذب از بازار خارج شود.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، علی سلیمانی شایسته با اشاره به تعیین نرخ سود سپرده های بانکی و با بیان اینکه نرخ سود سپرده های بانکی را باید منطقی و منطبق با شرایط اقتصادی تعیین کرد گفت: آنچه برای ما مهم است این است که نرخ سود سپرده های بانکی منفی نباشد تا قدرت خرید پول سپرده گذاری شده مردم کاهش نیابد.

وی با اشاره به نرخ تورم حدود ۳۱ درصدی پایان سال قبل و با بیان اینکه تامین کننده منابع مالی برای فعالیت های تولیدی، سپرده های مردم در بانکها است گفت: بر اساس آنچه که پیش بینی می شد میزان حجم منابع و تزریق سرمایه به بخش صنعت در سال قبل اتفاق نیفتاد، این در حالی است که سال قبل نرخ ارز از ۱۲۲۶ تومان بانک مرکزی به حدود ۲۵۰۰ تومان افزایش یافت و به بیش از دوبرابر رسید.

وی همچنین با بیان اینکه در مجموعه سیاست گذاری برای وصول مطالبات معوق باید فضایی فراهم شود که جریان ورود سرمایه به بخش تولید و صنعت افزایش یابد اظهار کرد: در چند سال اخیر دولت و بانک مرکزی برای عدم افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی فشارهایی را وارد کرد در حالی که نرخ سود سپرده های بانکی افزایش یافته است.

مدیرعامل بانک پارسیان تاکید کرد: تعیین نرخ سود غیرمنطقی سپرده‌ها، سپرده‌های بانکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اگر بانکی بخواهد در اقتصاد حضور داشته باشد باید نسبت به جمع آوری منابع اقدام کرده و تسهیلات بپردازد.

شایسته با اشاره به ورود بخشی از نقدینگی در سال قبل به بازارهای سوداگری مانند سکه و ارز اظهار داشت که بخشی از منابع به بازار سهام هم وارد شد که البته پس از مدتی خریداران سهام با زیان مواجه شدند.

وی با بیان اینکه رئیس کل بانک مرکزی همواره مخالف افزایش نرخ سود سپرده های بانکی بوده است، گفت: امسال برای اولین بار مطرح شد که نرخ سود سپرده های بانکی باید افزایش یابد و چاره و گریزی از آن نیست. در عین حال در نرخ سود بخش تسهیلات هم باید منطقی شود و نباید از افزایش نرخ سود بانکی هراس داشت.

به گفته وی، تاخیر در تصمیم‌گیری‌های ارزی یکی دیگر از دلایل افزایش مطالبات معوق و سررسید قبل در سال قبل بود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.