نرخ ۵۵۰ تومان برای خرید تضمینی گندم را قبول نداریم/ جلسه با معاون اول رئیس جمهور

سیدمحمدعلی نیک نژاد در گفتگو با مهر درخصوص تازه ترین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه گندم که امروزسه شنبه از سوی دولت اعلام شده است، اظهارداشت: متاسفانه نرخهایی که توسط دولت برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی تعیین می شود، غیرکارشناسی و بسیار ناچیز است.

وی افزود: پیش از گرانی ارز و دلار در بازار این مجمع به نمایندگی از کشاورزان کل کشور طی اطلاعیه ای رسمی اعلام کرد که نرخهای تعیین شده از سوی دولت به هیچ وجه با هزینه های تولید محصولات کشاورزی همخوانی ندارد و باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد.

قیمت پیشنهادی برای خرید تضمینی گندم

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور اضافه کرد: در همان مقطع (اردیبهشت سال جاری) که نرخ خرید تضمینی برخی از محصولات کشاورزی مانند گندم از سوی دولت اعلام شد، نسبت به تعیین این نرخ اعتراض کردیم و دولت نرخ خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم را از ۳۹۵ تومان به ۴۲۰ تومان افزایش داد، درحالی که قیمت پیشنهادی مجمع برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم در حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ تومان بود.

وی تصریح کرد: درحال حاضر که نرخ ارز افزایش یافته و به تبع آن هزینه های جانبی کشاورزان هم بالا رفته، قیمت پیشنهادی مجمع برای خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم در حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ تومان است.

نیک نژاد خاطرنشان کرد: کشاورزان به ویژه کشاورزان خرده پا و مرزنشینان هیچگاه گندم خود را کیلویی ۵۵۰ تومان (تازه ترین نرخ خرید تضمینی گندم) به دولت نمی فروشند، چون متضرر می شوند؛ بنابراین آنها ترجیح می دهند که محصول گندم خود را با قیمتهای بالاتر به دلالها بفروشند.

دلیل قاچاق گندم ایران به عراق

وی افزود: درحال حاضر بخشی از گندم کشور به کشورهای همسایه ای مانند عراق قاچاق می شود، چون قیمت هرکیلوگرم گندم در سلیمانیه عراق در حدود ۷۶۰ تومان است.

این فعال بخش کشاورزی درعین حال تاکید کرد: البته هیچ سودی در جیب کشاورزان نمی رود بلکه از این ماجرا فقط دلالها و سودجویان بهره برداری می کنند و از این طریق سود هنگفتی به جیب می زنند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص بخشی از گندمی که امسال خوراک دام و طیور شد، گفت: ظاهرا امسال دولت در معامله ای پایاپای اقدام به واردات گندم از برخی کشورها کرده بود که به دلیل ناسالم بودن مجبور شد آن را بین دامداران و مرغداران توزیع کند.

به گفته مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور، علاوه برگندمها بخشی از نهاده کنجاله سویا نیز بی کیفیت بود و مورد قبول مرغداران و دامداران کشور مانند سالهای گذشته واقع نشد.

وی همچنین از دیدار با معاون اول رئیس جمهور در این رابطه خبر داد و افزود: رحیمی با نظر ما موافق بود و عنوان کرد باید در این زمینه نظارت بیشتر و قویتر شود.

به گزارش مهر، دولت نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی (زراعی) برای گندم با ۴ درصد افت مفید و ۲ درصد افت غیرمفید پنج هزار و ۵۰۰ ریال، گندم دوروم با ۴ درصد افت مفید و ۲ درصد افت غیرمفید پنج هزار و ۸۰۰ ریال برای سال زراعی ۹۲- تعیین کرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.