نرم‌افزار ارزیابی عملکرد سیستم‌های تبدیل متن به گفتار فارسی

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

در راستای ارزیابی عملکرد سیستم‌های تبدیل متن به گفتار فارسی، راه‌کار و همچنین نرم‌افزار خودکار با عنوان SETASSS" " برای سهولت این امر از سوی دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی تهیه و به زودی ارائه می‌شود.
 
به گزارش واحد ارتباطات دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی، امروزه اطلاعات در قالب رسانه‌های مختلفی چون صوت، تصویر، ویدیو و متن ظهور پیدا کرده و سیستم‌های متعددی برای سهولت در ذخیره‌سازی، انتقال، پردازش، دسترسی و استفاده از این اطلاعات ساخته و مورد استفاده انسان­ها قرار گرفته است.
 
 بسیاری از این سیستم‌ها مانند تبدیل متن به گفتار، ترجمه ماشینی، بازیابی اطلاعات، غلط‌یابی، خلاصه‌سازی و طبقه‌بندی متون، اطلاعات را در یکی از قالب‌های مهم زبان طبیعی یعنی متن دریافت می‌کنند. در تبدیل متن به گفتار ضمن دریافت ورودی در قالب متن، خروجی در قالب دیگری از زبان طبیعی یعنی گفتار ظاهر می‌شود.
 
با توجه به اینکه هر یک از سیستم‌های یادشده از اجزاء متعددی تشکیل شده‌اند، تلاش و تحقیقات بسیاری در جهت بهبود عملکرد این سیستم‌ها و اجزاء تشکیل دهنده آنها صورت می‌گیرد؛ در نتیجه، ارزیابی چگونگی عملکرد و کیفیت کار این سیستم‌ها و اجزاء تشکیل دهنده آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
 هدف از این پروژه که به سفارش دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی و توسط آزمایشگاه پردازش هوشمند داده‌های چندرسانه‌ای دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده است، معرفی و ارائه روش‌ و دستورالعمل‌های ارزیابی، داده‌ها و نرم‌افزار ارزیابی برای اغلب اجزاء تشکیل دهنده سیستم‌های پردازش زبان طبیعی و سنتز گفتار بوده است.
 
در این میان به سیستم‌های تبدیل متن به گفتار توجه بیشتری شده است و برای انجام این ارزیابی‌ها نرم‌افزار جامعی تحت عنوان  SETASSSکه سرواژه  “System For Evaluation of Text Analysis and Speech Synthesis Systems”  به معنی "نرم‌افزاری برای ارزیابی روش‌های پردازش متن و سیستم‌های ستنز گفتار" محسوب می‌شود، نیز تهیه شده که به زودی ارائه خواهد شد.
 

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.