نرم افزار تعیین هویت ژنتیکی توسط محققان کشور معرفی شد

۲۰ آبان ،

نرم افزار تعیین هویت ژنتیکی که در مرکز تحقیقات ژنتیکی انسانی دانشگاه بیقه الله اعظم طراحی و بهره برداری شد.

کسری اصفهانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  چندی پیش در چهارمین همایش بیوانفورماتیک ایران، معرفی نرم افزار تعیین هویت ژنتیکی  NoorGIS که توسط دکتر محمود تولایی و همکارانش در مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی دانشگاه بقیه الله طراحی و بهره برداری شده با استقبال بی نظیر شرکت نمایندگان همراه بود.

متخصص ژنتیک گیاهی کشورمان در ادامه هدف اصلی از طراحی این نرم افزار را تعیین هویت قربانیان مجهول الهویه به جای مانده از بلایای طبیعی و حوادث غیر مترقبه شهری عنوان کرد که در داخل کشور تا به حال بیشتر برای تعیین هویت پیکر شهدای مجهول الهویه هشت سال جنگ تحمیلی ایران و عراق مورد استفاده قرار گرفته است.

 کاهش بها های آزمایشگاهی با طراحی نرم افزار تعیین هویت ژنتیکی

کاهش بها های آزمایشگاهی در مقایسه با نرم افزار های مشابه خارجی و همچنین مشکلات امنیتی ناشی از افشای اطلاعات ژنتیکی اشخاص داخل کشور برای نهاد های اطلاعاتی بیگانه، از دیگر مزایای طراحی این نرم افزار عنوان شد.

وی در ادامه طراحی نرم افزار ملقب به نور را از علل خود کفایی کشور عنوان کرد.

اصفهانی در ادامه به نقل از گروه طراح این نرم افزار نور گفت: نشانگرهای ژنتیکی مورد استفاده در این نرم افزار شامل مجموعه ای از توالی های ماهواره ای با پلی مرفسیم بالا در جمعیت ها و قومیت های مختلف می باشند که تعیین ویژگی آن ها ساده و ارزان بوده و همچنین از نرخ جهش پایینی برخوردار می باشد.

لازم به ذکر است، که هویت شهدای والا مقامی همچون سردار حسن تهرانی مقدم از شهدای غدیر، سردار هور شهید علی هاشمی فرمانده قرارگاه نصرت، سردار شهید حاج عبدالحسین برونسی فرمانده تیپ خط شکن جواد الائمه و سرلشگر خلبان شهید عباس دوران با استفاده از نرم افزار نور تعیین شده و پیکر پاکشان به دامان خانواده های چشم انتظارشان بازگشته است./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.