نزدیکی ایران و عربستان به نفع جهان اسلام خواهد بود/ ایران انتخابات را به خاورمیانه پمپاژ کرده است

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: درصورتی که اختلافات میان ایران و عربستان سعودی کم شود پیوستگی جهان اسلام بیشتر خواهد شد.

“احمد بخشایشی” درگفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به دعوت “سعودالفیصل” وزیر خارجه عربستان از همتای ایرانی خود و احتمال ذوب شدن یخ‌های روابط ایران و عربستان، اظهار داشت: هرگونه اختلافی که میان این دو کشور وجود داشته باشد اختلافات جهان اسلام را بیشتر نشان می‌دهد و درصورتی که اختلافات میان ایران و عربستان سعودی کم شود پیوستگی جهان اسلام بیشتر خواهد شد.
  
این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه ایران و عربستان در کشورهای بحرین، لبنان، سوریه  و عراق مواضع متفاوتی را اتخاذ کرده‌اند، اظهار داشت: ایران و عربستان در بحرین، سوریه و عراق منافعی دارند که در صورتی که دو کشور بهم نزدیک شوند می‌توانند مشکلات را در  فضای گفتگو حل کنند.  

وی در خصوص بحث هسته‌ای تصریح کرد: عربستان همراه با رژیم‌صهیونیستی علیه ایران موضع واحدی را اتخاذ کرده است اما با شرایط به وجود آمده باید موضع خود را به منافع جمهوری اسلامی ایران نزدیک کند چرا که نزدیکی دو کشور به نفع جهان اسلام است.

بخشایش افزود: جمهوری اسلامی ایران برپایه مردم سالاری و انتخابات شکل گرفته ولی در عربستان این روال وجود ندارد و اگر روزی مردم عربستان نظام انتخاباتی و مردم سالاری بخواهند دو کشور می‌توانند با همفکری مشکلات را حل و فصل کنند.

وی در پایان اظهار داشت: شاید عربستان به اعتبار آمریکا روبه‌روی جبهه مقاومت بایستد اما اینگونه نیست که نسبت به آمریکا از خود اختیاری نداشته باشد به طور مثال زمانی که آمریکا در سوریه از حمایت گروه‌های داعش و النصر دست برداشته بود عربستان به سمت فرانسه حرکت کرد که این نشان دهنده فاصله این کشور با آمریکا است.

انتهای پیام/ 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.