نزدیکی نظرات ایران و روسیه درموضوع سوریه/ به مذاکرات مسکو امیدواریم

به گزارش خبرنگار مهر علی اکبر صالحی وزیر امورخارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با وزیرامورخارجه روسیه که بعدازظهر امروز در وزارت امورخارجه برگزار شد گفت: دیدار خوبی با وزیرامورخارجه روسیه داشتیم و مسائل مربوط به روابط دوجانبه ، منطقه ای و اجلاس آتی مسکو را مرور کردیم.

وی افزود : در ارتباط با مسائل دوجانبه و روابط بین ایران و روسیه درحال حاضر در بعد تجاری و اقتصادی در شرایط خوبی بسر می بریم و حجم تجارت به ۳ میلیارد دلار رسیده است و امیدواریم  با اراده بین روسا  این حجم ارتقاء پیدا کند.

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به دیدار احمدی نژاد و پوتین در پکن اظهار داشت:  دو رئیس جمهور مسائل بین کشورها را مرور کردند و بدنبال آن لاوروف به ایران آمد که پیگیر موضوعات مطرح شده از سوی روسای جمهور باشیم.

صالحی با اشاره به اهمیت موضوع سوریه و تبدیل آن به یک مسئله بین المللی خاطرنشان کرد در این مورد نیز به تفصیل صحبت کردیم.

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره پیشنهادات ایران برای نشست با گروه ۱+۵ گفت: جلیلی روز گذشته با اشتون تلفنی صحبت کردند و در خصوص دستور کار نشست مسکو با هم به توافق رسیدند که در رسانه ها منعکس شد.

وزیر امورخارجه کشورمان همچنین درباره چشم انداز مذاکرات مسکو و انتظار ایران از روسیه خاطرنشان کرد: اعتقاد شخصی بنده این است که جهت گیری هر دو طرف در ارتباط با حل و فصل این موضوع تا به امروز و در دو مذاکره گذشته به خوبی جلو رفته و امیدواریم در مسکو نیز در همان جهت سازنده پیش برود.

صالحی افزود:  البته این موضوع پیچیده ای است و باید صبر، حوصله و سعه صدر داشت و از آنجا که در جهت درستی حرکت می شود به آینده امیدواریم.

وی افزود: البته این فرایند گاهی کند خواهد شد و گاهی نیز شتاب بیشتری می گیرد اما در نهایت به مذاکرات خوشبین هستیم.

وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به این سئوال که ایران چه نوع همکاری هایی را با روسیه در حل بحران سوریه دارد و مواضع دو کشور تا چه اندازه نزدیک است گفت: مواضع ما و روسیه در مورد سوریه به هم نزدیک است.

صالحی با اشاره به اینکه اشتراکات دو کشور فراوان است افزود: همانطور که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده موضوع سوریه باید به صورت سوری – سوری حل شود.

وی ادامه داد: عده ای از مخالفین دولت سوریه را مسلح کرده اند و نیروهایی را به سوریه فرستاده و اجازه نمی دهند این کشور برای اصلاحاتی که رئیس جمهور وعده داده است فرصت داشته باشد.

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به اینکه برخی از اصلاحات مانند تغییر قانون اساسی و انتخابات مجلس عملی شده خاطرنشان کرد: دولتمردان سوریه باید این فرصت را داشته باشند که بتوانند به خواسته های مشروع مردم پاسخ دهند.

صالحی تاکید کرد: این فرصت را از دولت سوریه دریغ می کنند و امیدواریم با توجه به پیشنهاد جدید روسیه و برگزاری نشستی در مورد بحران سوریه ، کشورهای مدعو آن نشست بتوانند با طرح کوفی عنان همراهی کرده و برون رفت مسالمت آمیز در سوریه ایجاد شود.

وی تصریح کرد: ما خواهان توقف بحران هستیم و امیدواریم دیگران شرایط را به گونه ای فراهم کنند که بحران بیشتر ادامه پیدا نکند. قاچاق اسلحه و فرستادن نیرو به سوریه در تناقض با شعارهاست.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.