نسل جوان را با روحیه‌ جهادی آماده‌ ورود به میدان کنیم/فرهنگ جهادی مبرا از تبعیض و رانت است

معاون خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان گفت: فرهنگ جهادی مبرا از هرگونه تبعیض و رانت بوده و باید این فرهنگ در میان جوانان رواج یابد و این مقصود با حرف قابل انجام نیست، بلکه در عمل باید نشان داد اولویت حفظ روحیه‌ جهادی، موفقیت جمعی و رفع مشکلات جامعه است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، دکتر احمد وثوق ضمن بیان ابعاد مختلف فرهنگ جهادی و علت نیازمندی کشور به این رویکرد در برهه‌ زمانی کنونی، اظهار کرد: فرهنگ جهادی به معنای شناسایی، پرورش و استفاده از استعدادهای جوانی است که درصدد ارائه‌ توانمندی‌های خود و قرار گرفتن در امتحانات سخت هستند تا در ادامه، وارد عرصه‌ سازندگی شوند. افرادی که جهادی کار می‌کنند، دارای روحیه‌ «ما می‌توانیم» هستند و با اتکا به توانایی‌های خود، دوستان و ساختاری که در آن رشد می‌کنند، بدون در نظر گرفتن مسائل حاشیه‌ای، در موضوعات بسیار مهم و بااهمیت در جامعه ورود می‌کنند. این موضوعات می‌تواند در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و در حوزه‌هایی مانند پزشکی، کشاورزی، مهندسی، فقه و … وجود داشته باشد.

وی افزود: استفاده‌ از استعدادهای جوان در رفع مشکلات به معنای فرهنگ جهادی است. باید زمینه‌ فعالیت جوانان را برای رفع نیازهای جامعه فراهم کرد. به‌دنبال این، مباحث مادی و نیازهای اقتصادی مطرح می‌شود. هم‌چنان بعد از گذشت چهل سال فرهنگ جهادی در میان بسیاری از فعالان و نیروهای جامعه حفظ شده و امیدواریم بتوانیم این احساس را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم.

معاون خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان درباره اینکه فرهنگ جهادی در چه عرصه‌هایی تأثیرگذار واقع‌شده است، گفت: پس از پیروزی انقلاب و زمانی که کشور ما با مسأله‌ بزرگی هم‌چون تجاوز عراق به ایران مواجه شد، شرایطی برای ورود جوانان به وجود آمد. نیروهای جوان و جهادی در دانشگاه با اتکای به همین اصول، وارد عرصه‌ عمل شدند و در بحث خودکفایی، قدم‌های بزرگی برداشتند. جوانان ثابت کردند می‌توانند با توانایی‌های خود در اداره‌ کشور سهم داشته باشند.

وی ادامه داد: فرهنگ جهادی در سال‌های نخست انقلاب، به‌وضوح در میان مدیران و قشر جوان رؤیت می‌شد و شاهد بودیم که چه‌کارهای بزرگی انجام شد. با اتمام جنگ و ورود به دوران سازندگی، باید فرهنگ جهادی را هم‌چنان به نسل‌های بعدی منتقل می‌کردیم تا با شناسایی کاستی‌ها و مشکلات، در اعتلای کشور و سازندگی نقش پررنگ‌تری ایفا کنند.

وثوق تصریح کرد: در ادامه، شرایط خاصی ایجاد شد و کارهای فرهنگی توسعه‌ بهتر و بیشتری پیدا کرد و این امکان برای نیروهای جهادی فراهم شد که ایده‌های خود را برای اعتلای وضعیت فرهنگی و علمی جامعه اجرایی کنند. دستیابی به علم سلول‌های بنیادی، از اقدامات مهمی بود که نیروهای جوان، محققان و پژوهشگران جهاددانشگاهی، با اعتقاد به شعار «ما می‌توانیم»، توانستند بر بام علم پزشکی دنیا حرکت کنند و حقانیت جمهوری اسلامی و دانشمندان ایرانی را به اثبات برساندند.

معاون خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان درباره اقدامات انجام شده برای این که فرهنگ جهادی به گفتمان شناخته‌شده میان اقشار مختلف تبدیل شود، اظهار کرد: کسانی که از فرهنگ جهادی تبعیت کرده‌اند، در همه‌ زمینه‌ها از توانمندی بسیار بالایی برخوردار هستند. معنا و مفهوم فرهنگ جهادی این است که افراد بدون در نظر گرفتن مسائل حاشیه‌ای و بدون وارد شدن به دسته‌بندی‌های سیاسی در جهت منافع عمومی قدم بردارند و از این نمد برای خود کلاهی درست نکنند. از طرفی این افراد به حوزه‌هایی وارد می‌شوند که نیاز جامعه است. اگر با این روحیه اقدامی انجام شد، طبعاً نتیجه‌ای که حاصل می‌شود، حتماً به نفع کشور است و در رفع معضلات کشور در زمینه‌ مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی مؤثر واقع می‌شوند. درواقع کار جهادی به معنای کار برای رضای خداست تا مشکلی از مشکلات جامعه بشری حل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که در شرایط کنونی، چه اقداماتی می‌توان انجام داد که فرهنگ جهادی بیش‌ازپیش در جامعه گسترش پیدا کند، اظهار کرد: به‌منظور اعتلای این فرهنگ باید از خودمان به‌عنوان نسل نخست نیروهای جهادی شروع کنیم و به ارزش‌های والای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی برگردیم. ضمن اینکه، معتقدم صرفاً با باور به این ارزش‌ها نمی‌توان در جهت اشاعه‌ این فرهنگ قدم برداشت. اگر بخواهیم فرهنگ جهادی در جامعه اشاعه داشته باشد، باید به این فرهنگ عامل باشیم. ضمن احترام به مسائل مختلفی مانند مشکلات اقتصادی، اعتقاد ما بر این است که نیروهای جهادی در ابتدا باید به صحت، سلامت و نشاط جامعه فکر کنند و بعد مسائل اقتصادی خودشان را در نظر بگیرند. اگر این فرهنگ را خوب معرفی کنیم، می‌توانیم تصور درستی از فرهنگ جهادی را جا بیندازیم. باید از ظرفیت فضای مجازی خیلی بهتر استفاده کنیم، چراکه خیلی راحت‌تر از گذشته می‌توانیم ایده‌های خودمان را برای اعتلای فرهنگ جهادی در جامعه پیاده کنیم.

 وثوق یادآور شد: وقتی می‌توانیم فرهنگ جهاد را اعتلا بخشیم که نسل جوان را باروحیه‌ جهادی آماده‌ ورود به میدان کنیم. اگر موفق به انجام این کار نشویم، طبیعتاً در اشاعه‌ فرهنگ جهادی نمی‌توانیم به مأموریت‌مان عمل کنیم. باید این موضوع را که فرهنگ جهادی مبرا از هرگونه تبعیض و رانت است، در میان جوانان جا بیندازیم. این کار با حرف انجام نمی‌شود و در عمل باید نشان دهیم که اولویت فردی که دارای روحیه‌ جهادی، موفقیت جمعی و رفع مشکلات جامعه است. باید اعلام کنیم که هیچ‌چیز دیگری جایگزین شایستگی نیست و ایده‌هایی با محوریت اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

وی درباره الزام و تاکید این نهاد بر فرهنگ جهادی در کنار تمرکز بر اقدامات فنی و پزشکی، گفت: هم‌چنان این نیاز احساس می‌شود که باید در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و … اجازه دهیم جوانان حضور پررنگی در پیش‌برد امور داشته باشند و ایده‌های خود را به ما بگویند. باید ایده‌های خوب را بدون ایراد گرفتن شناسایی و از این طریق مشکلات را برطرف کنیم. در حال حاضر کاستی‌هایی دیده می‌شود که به علّت فاصله گرفتن از دوران گذشته است.

وثوق در پاسخ به این پرسش که آیا فرهنگ جهادی توانسته از حدود این نهاد انقلابی خارج شود و به سایر بخش‌های کشور تسری یابد، خاطرنشان کرد: نیروهای جهادی هیچ‌گاه خسته نمی‌شوند و راه خودشان را هرچند به‌کندی، ادامه خواهند داد. در دوران سازندگی مجبور شدیم نقش خودمان را از راه‌های مختلف در جامعه پیدا و فرهنگ جهادی را به جامعه تحمیل کنیم. در همان دوران بود که توانستیم پژوهشگاه رویان و مرکز درمان ناباروری پیشرفته را در سطح بین‌المللی احداث کنیم. در ادامه اولین گام‌ها برای ایجاد شرکت‌هایی که امروزه دانش‌بنیان نامیده می‌شوند، برداشته شد. تفکر جهادی در دهه هفتاد، تفکری بود که امروزه دولت‌مردان به آن رسیده‌اند و اعلام می‌کنند که باید نتایج تحقیقات را به عرصه‌ صنعت برسانند. این کار در جهاددانشگاهی در دهه‌ هفتاد و با انتقال دانش از دانشگاه صنعتی شریف به صنایع انجام شد و نتایج آن را هم شاهد بودیم.


انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.