نشانه‌های اضطراب در کودکان

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و پاسخ خود را در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، دریافت کنند.

امروز به پرسش ما دکتر فریبا عرب‌گل، فوق تخصص روانپزشکی کودکان پاسخ می‌دهد.

زمانی که والدین متوجه تغییراتی مانند زودرنجی و عصبانیت در کودک و بلافاصله عذرخواهی او می‌شوند، باید به اضطراب او پی ببرند.

کودکان مضطرب علائم جسمی مثل سردرد، دل‌درد، تکرر ادرار، اسهال و جویدن ناخن دارند. همچنین تغییر رفتار، گوشه‌گیری، چسبیدن بیش از حد به والدین، بی‌قراری، شب‌ادراری، گذاشتن انگشت در دهان و نافرمانی از دستور والدین، از مهم‌ترین علائم وجود اضطراب در کودکان است.

نحوه بروز اضطراب در کودکان در مقایسه با بزرگسالان متفاوت است و علائم خاص خود را دارد، ولی باید توجه کنیم که نباید از اضطراب کودکان بسادگی گذشت و کودکان مضطرب را به حال خود رها کرد.

عامل ژنتیک از مهم‌ترین دلایل بروز اضطراب در کودکان است. همچنین درگیری با همسالان، وجود مشکلات خانوادگی و دعوا و مشاجره‌های والدین، ترس از جداشدن از والدین یا دوستان یا تغییر مکان زندگی از عواملی است که می‌تواند موجب بروز اضطراب در کودکان شود.

علائم استرس و اضطراب اگر اندک باشد، نگران‌کننده نیست، ولی اگر این علائم افزایش یابد، به والدین توصیه می‌شود حتما درباره کودک خود با پزشک و مشاور، مشورت کنند و نظر روان‌شناس را جویا شوند، چرا که این اضطراب می‌تواند در بزرگسالی او ادامه یابد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.