نشانه‌هایی از آغاز نافرمانی مدنی در عربستان سعودی

نشانه‌هایی مبنی بر آغاز نافرمانی مدنی در عربستان سعودی در مخالفت با سیاست‌های محمد بن سلمان وجود دارد که ابتدا از سازمان امر به معروف و نهی از منکر این کشور آغاز شده است.

نشانه‌هایی از آغاز نافرمانی مدنی در عربستان سعودی

به گزارش ممتاز نیوز، این روزها سازمان امر به معروف و نهی از منکر با توجه به حاشیه‌سازی‌های گسترده‌ همزمان با کمپین تغییر و تحولات به رهبری بن سلمان، شاهد استعفای تعداد زیادی از کارکنان خود است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «فیصل» یکی از نیروهای سابق پلیس مذهبی عربستان سعودی است که برای حفظ هویت خود در این گزارش از این نام مستعار استفاده می‌کند و به دلیل تردیدهایی که در مورد به حاشیه رانده شدن سازمان امر به معروف و نهی از منکر در سال‌های اخیر داشته است، تصمیم گرفت تا کار خود در این سازمان را رها کند.

فیصل ۳۷ ساله که ماه‌ها پیش استعفا کرده است، به خبرگزاری فرانسه گفت: «تمام اختیارات ما سلب شده است و ما دیگر اصلا نقش روشنی نداریم. اینک هر آن چیزی را که قرار بود ممنوع اعلام کنیم، مجاز شده است، بنابراین من استعفا کردم».

از زمانی که بن سلمان در سال ۲۰۱۷  ولیعهدی عربستان را به عهده گرفت، پادشاهی عربستان دستخوش اصلاحات اجتماعی از جمله اجازه دادن به زنان برای رانندگی اتومبیل، اجازه برگزاری کنسرت و پایان دادن به ممنوعیت مختلط بودن زن و مرد شد.

فیصل که عبای تیره‌ به تن داشت، به طعنه گفت: در گذشته امر به معروف و نهی از منکر تنها نهاد شناخته شده در عربستان سعودی برای ترویج فضیلت دینی و اخلاقی در کشور بود، اما این نهاد امروزه عملا به مهمترین نهاد تفریحی و سرگرمی در جامعه تبدیل شده است.

این نهاد از ماه مه سال ۲۰۱۶ سازماندهی فعالیت‌های تفریحی مختلف را دارد که شاهد حضور گسترده‌ای از هر دو جنس است

 با اشاره به اداره سرگرمی که عربستان سعودی در ماه مه ۲۰۱۶ ایجاد کرد و به آن سپرده شد، مدیریت و سازماندهی فعالیت‌های تفریحی مختلف را دارد که شاهد حضور گسترده‌ای از هر دو جنس است.

«ترکی» دیگر نام مستعار یکی از کارکنان سازمان امر به معروف و نهی از منکر و از اعضای سابق این سازمان است. او گفت: «وجود این سازمان در عربستان کاملا صوری است و افسران باقی مانده فقط برای حقوق این کار را انجام می‌دهند».

ترکی افزود: ما دیگر حق مداخله و تغییر رفتارهایی که نامناسب تلقی می‌شد را نداریم».

طبق گفته دو منبع آگاه، اکنون تعداد زیادی از اعضای پلیس مذهبی اکثر وقت خود را به جای تعامل با مردم در خیابان‌ها، در دفاتر خود می‌گذرانند.

با این حال، برخی از کارشناسان مسایل عربستان از جمله استفان لاکروا استاد پژوهشگاه علوم سیاسی در پاریس، احتمال اقدام عربستان سعودی برای انحلال نهاد امر به معروف را رد کرد و گفت: «این نهاد همچنان نشانه‌ای از هویت متمایز سعودی است که بسیاری از محافظه‌کاران سعودی با آن مرتبط هستند».

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.