نشانه گیری آمریکا به سمت آرامش و ثبات در جنوب شرق آسیا

به گزارش ایرنا از مالزی، ‘لئون پانه تا’ وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در نشست سالیانه امنیت آسیا که در سنگاپور در حال برگزاری است، در سخنانی گفت که این کشور تصمیم دارد تا سال ۲۰۲۰ بخش قابل توجهی از ناوگان دریایی خود را با هدف تمرکز بر استراتژی های جدید به منطقه آسیا – اقیانوسیه انتقال دهد.

با توجه به برخی تنش های موجود در منطقه شرق و جنوب شرق آسیا به ویژه مسایل مربوط به دریای چین جنوبی، حضور نیروهای آمریکایی در این منطقه نیز به طور قطع با هدف تشدید بحران های این منطقه و به ویژه کاهش نفوذ چین در منطقه صورت می گیرد.

وزیر دفاع آمریکا در سنگاپور خاطرنشان کرده که به کارگیری ناوگان بیشتر در منطقه آسیا – اقیانوسیه به همراه توسعه شبکه همکاری های نظامی در منطقه، بخشی از تلاش های آمریکا برای تقویت نقش این کشور در منطقه ای است که برای آینده آمریکا مهم محسوب می شود.

وی در ادامه افزوده است که ناوگان آمریکا که در حال حاضر به صورت ۵۰ به ۵۰ در منطقه آبهای آسیا – اقیانوسیه و اقیانوس اطلس قرار دارد تا سال ۲۰۲۰ این تعادل به صورت ۴۰ به ۶۰ تغییر خواهد کرد به طوری که ۶ ناو هواپیمابر، ناوشکن ها، زیردریایی ها، کشتی های مخصوص گشت دریایی، و کشتی های جنگی ساحلی در منطقه آسیا-اقیانوسیه مستقر می شوند.

این گزارش حاکی است، ناوگان دریایی آمریکا در حال حاضر دارای ۲۸۵ کشتی است که در حدود نیمی از این کشتی های در منطقه آسیا – اقیانوسیه به کار گرفته شده اند.

هر چند که به دلیل مشکلات اقتصادی و بودجه های پیش بینی شده ممکن است کاهشی در تعداد مجموع ناوگان ایالات متحده آمریکا در سال های آینده به وجود آید، اما مقامات وزارت دفاع آمریکا خاطرنشان کرده اند که تعداد ناوگان مستقر در منطقه آسیا – اقیانوسیه به طور یقین افزایش خواهد یافت.

آمریکا همچنین درصدد افزایش برگزاری رزمایش های نظامی خود در منطقه و همچنین انجام بازدیدهای بندری بیشتر در منطقه آسیا – اقیانوسیه تا اقیانوس هند است.

پیش از این و در راستای تحقق سیاست های جدید دولت آمریکا حدود ۲۰۰ تفنگدار آمریکایی به منظورگذراندن خدمت دوره ای شش ماهه در حالی وارد استرالیا شدند که تصمیم آمریکا برای استقرار ۲۵۰۰ نیروی نظامی دراین کشور، اعتراض کشورهای منطقه را برانگیخته بود.

استقرار نیروهای آمریکایی در شمال استرالیا با اعتراض کشورهای منطقه از جمله چین همراه بوده که اعلام کرده است این اقدام آمریکا باهدف درمحاصره قراردادن چین و نیز افزایش سلطه گری جهانی آن صورت می گیرد.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در ماه نوامبر (آبان) سال گذشته با اعلام استراتژی جدید کشورش از همکاری نظامی دوجانبه با استرالیا و نیز استقرار نیروهای نظامی آمریکا در این کشور خبر داده بود.

وی با اشاره به تنش های موجود در دریای چین جنوبی مدعی شده بود که استقرار تفنگداران آمریکایی در بندر داروین در شمال استرالیا و در فاصله ی ۸۲۰ کیلومتری کشور اندونزی به منظور واکنش سریع جهت مقابله با بروز هرنوع مشکلات امنیتی دراین منطقه صورت می گیرد.

مک کین سناتور آمریکایی نیز که به مالزی سفر کرده بود، در دیدار با نخست وزیر مالزی در خصوص موضوع دریای جنوبی چین نیز گفت که در این خصوص با مقامات مالزی گفت و گو کرده است و دو طرف بر این موضوع اتفاق نظر دارند که این موضوع باید از طریق گفت و گوهای چند جانبه حل و فصل شود نه از طریق گفت و گوهای دو جانبه که چین خواستار آن است.

وی همچنین در کنفرانس خبری خود در سوالی در خصوص سیاست آمریکا برای برقراری توازن قوا در منطقه در پی گسترش نفوذ چین در دریای جنوب چین، گفت: آمریکا از طریق استقرار نیروهای نظامی در پایگاه های موقت مانند آنچه در استرالیا رخ داد، برای توازن قوا در منطقه اقدام خواهد کرد.

وی در عین حال تصریح کرده که آمریکا به دنبال رویارویی و مواجهه با چین نیست، گر چه راهبردهای جدید دولت آمریکا به طور کامل در جهت مقابله با گسترش نفوذ چین در منطقه جنوب شرق آسیا شکل گرفته است و حمایت های اخیر از کشور فیلیپین در موضوع اختلافات دریای چین جنوبی نیز گواه این مدعاست.

دولت آمریکا همچنین اعلام کرده که نیروهای نظامی خود را در خاک فیلیپین مستقر خواهد کرد و مانیل نیز از واشنگتن درخواست کمک های نظامی و تجهیزات و تسلیحات کرده که این موضوع با موافقت آمریکا قرار گرفته است. به تازگی یکی از ناوهای جنگی آمریکا نیز در نزدیکی آب های مورد مناقشه در دریای چین جنوبی مستقر شده است.

آساق**۳۳۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۳۸۴۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.