نشان طلا برای گئورگی کورتاگ و آندراس شیف

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

انجمن رویال فیلارمونیک لندن در دویستمین سال تاسیس خود قصد دارد تا از دو چهره مشهور موسیقی کلاسیک جهان تقدیر کند.

 به گزارش هنرآنلاین؛ گئورگی کورتاگ (György Kurtág) آهنگساز و آندراس شیف(András Schiff) ،پیانیست و رهبر ارکستر، هر دو از کشور مجارستان قرار است در ماه دسامبر طی مراسمی نشان طلای انجمن فیلارمونیک را دریافت کنند. موسیقی دان های مطرحی همچون استراوینسکی، برامس، اشتراوس و برنستاین پیش از این نایل به دریافت این نشان شده اند. میان منتقدان و دست اندرکاران موسیقی کلاسیک نشان انجمن فیلارمونیک لندن دارای جایگاه بالا و معتبری است.

گئورگی کورتاگ متولد ۱۹۲۶ در کشور رومانی است. او در نوجوانی به مجارستان مهاجرت کرد و در مدرسه موسیقی فرانتس لیست مشغول به تحصیل شد.

به گفته کارشناسان، کورتاگ در آهنگسازی متاثر از شیوه وبرن است اما با استفاده از ملودی های مجارستانی در آثارش موفق به ایجاد زبانی شخصی شده است. کورتاگ تاکنون جوایز متعددی از جمله: نشان شیر طلایی ونیز، جایزه آهنگسازی جان کیج و جایزه فستیوال زوریخ را بدست آورده است. او اکنون در کشور فرانسه زندگی می کند.

آندراس شیف متولد ۱۹۵۳ در مجارستان سالهاست که برای اجراهای منحصر به فردش از باخ ،شوبرت و موتزارت میان علاقه مندان موسیقی کلاسیک دارای شهرت است. شیف در سال ۱۹۹۰ جایزه گِرَمی را برای بهترین اجرای تکنوازی دریافت کرد. او جایزه گرامافون را برای اجرای آثار شوبرت و نیز جایزه آکادمی موسیقی باخ را برای مطالعات و اجرای گسترده آثار این آهنگساز بزرگ آلمانی در کارنامه دارد.

شیف در عرصه اجتماعی به عنوان یک فعال سیاسی همواره علیه نژادپرستی و فاشیسم فعالیت کرده است. در سال ۲۰۰۰ او شهروندی کشور اتریش را پذیرفت و هم اکنون در آنجا سکونت دارد.

نشان طلای انجمن رویال فیلارمونیک بالاترین نشانی است که از سوی این انجمن به هنرمندان ممتاز اهدا می گردد. اولین دوره برگزاری این مراسم برمی گردد به سال ۱۸۷۰ که به یادبود بتهوون در زادروزش تعلق داشت. قرار است در مراسم اهدای این نشان آثاری از کورتاگ با حضور او در تالار ملکه الیزابت اجرا شود. همچنین شیف در مراسم دریافت نشان طلای خود،به تکنوازی پیانو خواهد پرداخت.

انتهای پیام/

بابک ولی پور


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.