نشت نفت، زندگی در خزر را تهدید می‌کند

محیط زیست > آلودگی– گروه محیط‌زیست:
معاون دریایی سازمان محیط‌زیست از ورود لکه‌های نفتی چاه‌های نفت کشور آذربایجان به سواحل استان گیلان خبر داد و گفت: لکه‌های نفتی این چاه‌ها سواحل گیلان را آلوده به مواد نفتی کرده است.

دکتر بهروز دهزاد، متخصص اکولوژی اکوسیستم‌های آبی و دریایی، دراین باره به همشهری گفت: نفتی که از چاه نشت می‌کند و به دریا راه می‌یابد شامل حداقل ۴۰۰ماده شیمیایی و آلی است که برخی از آنها معطر و وسبک هستند که به محض جاری شدن در دریا به سطح آب می‌آیند و طی ۱۰الی ۱۲ساعت اولیه تبخیر می‌شوند اما بخش باقیمانده سنگین شده به عمق آب نفوذ می‌کنند. استاد محیط‌زیست دانشگاه شهید بهشتی افزود: بهترین زمان برای مقابله با نفت نشت شده در دریا همان ۱۰الی ۱۲ساعت اول است زیرا اگر در این زمان، اقدامی برای جمع‌آوری و زدودن نفت از سطح دریا صورت نگیرد مواد نفتی به مرور زمان سنگین وسنگین‌تر می‌شود و با ته نشین شدن در کف دریا تبدیل به گلوله‌های نفتی شده‌، رفته‌رفته با جریان آب به سمت ساحل می‌آید. این اتفاقی است که در ساحل خزر افتاده و خسارت فراوانی را به تأسیسات و زیست‌بوم‌های دریایی کشور ما در مناطق ساحلی شمال کشور وارد کرده است.

دهزاد خاطرنشان کرد: نشت نفت و آلوده شدن خزر از سوی آذربایجان تازگی ندارد و از آنجایی که کنترلی روی این مسئله وجود ندارد سال‌هاست این کشور بی‌آنکه به معیارهای زیست‌محیطی پایبند باشد برخلاف تمامی تعهدات بین‌المللی همچنان خزر را آلوده می‌کند. برای نمونه جمهوری آذربایجان مانند چهار کشور دیگر حاشیه خزر، عضوCEP (برنامه محیط‌زیست دریای خزر) است ولی با این حال بی‌توجه به معیارهای تعریف شده در این معاهده عمل می‌کند. این معاهده که از سوی یونسکو تدوین شده یک برنامه مطالعاتی و مونیتورینگ دریای خزراست.

وی در پایان با تأکید بر زیان‌های زیست‌محیطی نشت نفت بر زیست‌بوم‌های دریایی کشورمان در خزر گفت: کشور ما می‌تواند با طرح دعوی علیه آذربایجان از طریق مراجع بین‌المللی از حقوق مسلم خود دفاع کند.

آلودگی سواحل گیلان

عبدالرضا کرباسی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست درخصوص ایجاد آلودگی نفتی در خزر به مهر گفت: چاه‌های نفت کشور آذربایجان نشت کرده و لکه‌های نفتی این چاه‌ها به سواحل استان گیلان رسیده و باعث آلودگی این سواحل شده است. معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اقدامات انجام شده برای پاکسازی لکه‌های نفتی افزود: سازمان بنادر کار پاکسازی سواحل گیلان را از روز گذشته آغاز کرده است که طبق برآوردها ۳۰۰هزار بشکه نفت از چاه‌های کشور آذربایجان نشت کرده است.

وی درخصوص هزینه پاکسازی لکه‌های نفتی سواحل گیلان نیز خاطرنشان کرد: اقدامات دریایی هزینه بالایی دارد که باید کار پاکسازی انجام و پس از آن هزینه اعلام شود. کرباسی با تأکید بر اینکه آذربایجان به تعهدات زیست‌محیطی خود در کنوانسیون تهران پایبند نیست، از طرح شکایت علیه کشور آذربایجان خبر داد و گفت: درنظر داریم در این راستا شکایت رسمی خود را در مجامع بین‌المللی اعلام کنیم


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.