نشر الکترونیک جایگزینی نامناسب برای نشر مکتوب

۰۹م آذر ،

مساله تحریم کاغذ و مشکلات اقتصادی به عنوان عامل پیشنهاد شدن نشر الکترونیک تنها با کمک به گردش جریان ادبی کودک جایگزین مناسبی برای نشر مکتوب نخواهد بود.

عبدالحمید نجفی، نویسنده فیلم‌های دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: نشر کتاب کودک خارج از وضعیت نشر کلی نیست و ما در این راستا دو مشکل اصلی داریم که شکل عمومی‌اش گریبانگیر نشر کلی کشور است و مساله دوم به نوعی نگاه و تلقی ما از نشر کتاب کودک بر می‌گردد.
وی ادامه داد: در این مساله هم از طرف دستگاه‌های فرهنگی و هم از طرف ناشران انواع و اقسام گرایش‌ها وجود دارد؛ که به ماجرای کتاب‌سازی‌های نازل و صرفا سودهای مقطعی فکر می‌کنند که سبب افت کتاب کودک می‌شود ولی با تمام این جریان‌ها انتشار یافتن کتاب‌های کودک نسبت به کتاب‌های نوجوان در وضعیت بهتری قرار دارد.
این فیلمنامه نویس دربارهٔ وضعیت انتشار یافتن کتاب کودک در ایران با سایر کشورها اظهار کرد: در سایر کشورها نگاه به این مساله نگاهی سیستماتیک است و کودک نویسی در بحث کلی فرهنگ جایگاه ویژه‌ای دارد و به عنوان یک گروه علمی ا دبی به حساب می‌آید.

*تلقی‌های دست‌اندر کاران نشر عامل اختلال در نشر کتاب کودک

وی ادامه داد: در کشورهای دیگر نوع نگاه حرفه‌ای به نشر کتاب کودک هم از سوی ناشر و هم از جانب نویسنده و نیز از سوی دستگاه‌های سیاستگذار فرهنگی سبب می‌شود که سطح کیفی و همچنین میزان تیراژ بالاتر برود.
نجفی در زمینه تاثیر ادبیات بر رشد عاطفی کودکان اظهار کرد: ادبیات آبشخور اصلی زندگی است که نه تنها بر روی کودکان بلکه در بزرگسالان هم تاثیرات فراوانی دارد.
وی ادامه داد: ادبیات کودک به عنوان یکی از قابل اعتناترین و عمیق‌ترین فاکتورهایی است که برای تاثیرگذاری‌های عمیق فرهنگی بکار می‌رود.
نجفی با اشاره به مساله گرانی کاغذ و تاثیر آن بر روی وضعیت انتشار یافتن گفت:‌در حال حاضر مساله کاغذ و مشکلات اقتصادی معزل اساسی در وضعیت انتشار یافتن است که نشر کتاب کودک را هم شامل می‌شود این وضعیت مقداری به تحریم اقتصادی بر می‌ گردد و مقداری هم ناشی از تلقی‌های دست اندر کاران نشر (نقاش، گرافیست، ناشر، نویسنده) است.
وی ادامه داد: عده‌ای به سبب شرایط موجود پرداختن به نشر الکترونیک را پیشنهاد کرده‌اند ولی اگر این نوع نشر را به جای نشر مکتوب در نظر بگیریم، خواهیم دید که جایگزین خوبی نیست و فقط با پر کردن بخشی از خلاها به گردش جریان ادبی کودک کمک می‌کند./ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.