نشست‌های دوستان سوریه و اتحادیه عرب به نتیجه روشنی ختم نمی‌شود

اردیبهشت ۱۴۰۳

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: اختلافات به‌وجود آمده در بین اعضا اتحادیه عرب نمی‌گذارد که آن ها به نتیجه واحدی دربارهٔ سوریه برسند و نشست دوستان سوریه در ادامه نشست‌های قبلی برگزار می‌شود.

مصیب نعیمی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به برگزاری نشست‌های دوستان سوریه در استانبول و اتحادیه عرب در قاهره گفت: تحرکات فعلی اتحادیه عرب با توجه به خلأیی که در مصر ایجاد شده فقط یک تلاش سیاسی تبلیغاتی است.

وی تصریح کرد: اختلافات به‌وجود آمده در بین اعضای این اتحادیه نمی‌گذارد که آن‌ها به نتیجه واحدی دربارهٔ سوریه برسند.

نعیمی با بیان اینکه اتحادیه عرب در قبل عضویت سوریه را به تعلیق درآورده، اظهار داشت: نشست اعضا این اتحادیه در قاهره با نام سوریه برگزار می‌شود، اما اتفاقات مصر موضوع اصلی این نشست است.

وی ادامه داد: بیشتر کشورهای عضو اتحادیه با سیاست‌های قبل این اتحادیه که مبنی بر “طرد کردن” بود مخالفت کرده و به‌دنبال سیاست‌های جذبی می باشند.

این کارشناس سیاست خارجی دربارهٔ برگزاری نشست دوستان سوریه در استانبول بیان داشت: این نشست در ادامه نشست‌های قبلی برگزار می‌شود، البته برگزاری نشست دوستان سوریه با مخالفت چندین‌باره اعضا به تعویق افتاده است.

وی اظهار داشت: یکی از مواردی که در این نشست مطرح می‌شود مربوط به برگزاری کنفرانس ژنو۲ است، اما گروه‌های مسلح سوری که دچار سرخوردگی از رسیدن به اهدافشان شده‌اند به برگزاری ژنو۲ خوش‌بین نیستند.

نعیمی با بیان اینکه در نشست دوستان سوریه برای حضور در کنفرانس ژنو۲ تصمیم‌گیری می‌شود، خاطرنشان کرد: چندین نقطه پیچیده در نشست دوستان سوریه وجود دارد که بعید است به نتیجه‌ای مشخص ختم شود، چرا که غربی‌ها به‌دنبال شرط‌گذاری برای سوریه قبل از کنفرانس ژنو۲ می باشند، اما سوریه هیچ‌گونه پیش شرطی را نمی‌پذیرد، بنابراین ممکن است حل و فصل این درگیری‌ها به برگزاری رفراندوم در سال ۲۰۲۴ موکول شود که این امر شکست سیاسی برای معارضین به حساب می‌آید.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.