نشست تاریخی کمیته بین‌المللی المپیک در بوینس‌آیرس / بودن یا نبودن «کشتی»، مسئله این است

اردیبهشت ۱۴۰۳

ورزش > کشتی – این روزها بوینس‌آیرس آرژانتین به قلب تپنده ورزش جهان بدل شده است.

محمدرضا آخوندی:همه آنهایی که در ورزش دنیا سری بین سرها دارند، در این شهر گرد هم آمده‌اند تا در مورد تاریخی‌ترین اتفاق‌های ورزش دنیا تصمیم‌گیری کنند. آنها باید از بین سه شهر مادرید، استانبول و توکیو، میزبان بازی‌های سال ۲۰۲۰ را انتخاب کنند. انتخابی که با حواشی این شهرها و کشورهایشان، چندان بدون مخاطره نیست. از طرفی این بزرگان باید تصمیم بسیار مهم دیگری هم بگیرند. آن هم بودن یا نبودن ریشه‌ای‌ترین ورزش دنیا، یعنی کشتی در المپیک. تکلیف این موضوع نیز تا دوشنبه مشخص می‌شود. در نهایت، ۱۱۲ عضو اصلی کمیته بین‌المللی المپیک، رئیس بعدی این نهاد را از بین شش نامزدی که اعلام آمادگی کرده‌اند، انتخاب می‌کنند. بدین‌ترتیب باید اجلاس بوینس‌آیرس را یکی از مهمترین نشست‌های چند دهه اخیر جنبش المپیک محسوب کنیم. برای پوشش این اتفاق مهم نیز قریب به ۱۸۰۰ خبرنگار، عکاس و گزارشگر ورزشی از سراسر دنیا (که البته ۶۰۰ نفر آنها ژاپنی می باشند) خود را به بوینس‌آیرس رسانده‌اند.

میزبان بازی‌های المپیک ۲۰۲۰

همیشه انتخاب شهر میزبان بازی‌های المپیک یکی از حساس‌ترین تصمیم‌گیری‌های IOC بوده است‌ چرا که سودآوری بسیار بالای میزبانی بازی‌های المپیک در یک شهر سبب پرداخت رشوه‌های کلان به اشخاص تأثیرگذار می‌شود. این اتفاقی است که در جنبش مسبوق به سابقه است. با این وجود این بار سه شهری به مرحله نهایی برای انتخاب رسیده‌اند که هرکدام دارای مشکلات خاص خود می باشند. شرایط بد اقتصادی اروپا و تظاهرات‌های گاه و بیگاه در شهرهای اسپانیا، سبب شده تا در میزبانی خوب مادرید کمی شبهه ایجاد شود. استانبول نیز که تا همین چند ماه پیش شرایط خوبی داشت، با بالا گرفتن تنش‌های سوریه و تظاهرات و اغتشاش‌های داخلی خودش، اکنون شانس کمتری برای دریافت میزبانی دارد. اتفاق‌های فوکوشیما و صدماتی که به رآکتور اتمی این شهر نیز وارد شد، خوشنامی توکیو را مورد هدف قرار داده است.

بودن یا نبودن کشتی

با تصمیم جنجال‌برانگیز هیأت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک برای گذاشتن کشتی از رشته‌های اصلی بازی‌های المپیک ۲۰۲۰، حالا بازی به راند آخر خود رسیده است. جایی که کشتی، اسکواش، بیسبال و سافت‌بال باید آخرین تلاش‌های خود را برای حضور در بازی‌های المپیک انجام دهند و در نهایت این ۱۱۲ عضو IOC خواهند بود که تصمیم می‌گیرند آیا این ورزش کارش را در بازی‌ها ادامه دهد یا خیر. به‌هر‌حال نمایندگان هر سه رشته امروز آخرین برنامه‌ها و دلایل‌شان برای حضور در المپیک را اعلام می‌کنند و در نهایت در اولین ساعات بامداد دوشنبه، نتیجه رأی‌‌گیری به صورت رسمی اعلام می‌شود. با این وجود شنیده می‌شود لابی‌های سنگینی برای ادامه حضور کشتی در المپیک صورت گرفته و این ورزش باریشه بیشترین شانس را برای حضور در بازی‌های ۲۰۲۰ دارد.

انتخاب نهمین رئیس IOC

کمیته بین‌المللی المپیک که از سال ۱۸۹۴ تشکیل شده، در این ۱۱۹ سال، تنها هشت رئیس این نهاد پرقدرت، پرنفوذ و پراهمیت در ورزش را هدایت کرده‌اند. این بار نیز «ژاک روگ» که از سال ۲۰۰۰ هدایت آن را برعهده دارد، پیش از آنکه رقیبی سرسخت وارد عمل شود، خودش اعلام کرد به سبب کهولت سن و بیماری قصد ادامه مسئولیت را ندارد که شش نفر از اعضای هیأت اجرایی برای احراز این پست نامزد شدند. البته در این بین گویا با رایزنی‌های صورت گرفته در قاره‌های مختلف و با اشخاص صاحب‌نفوذ، «توماس باخ» آلمانی نهمین رئیس کمیته بین‌المللی المپیک است. 

۲۵۱ ۴۳


RSS
ماخذ: خبر آنلاین
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.