نشست خبری اتحادیه‌های دانشجویی کشور به مناسبت روز دانشجو

۱۵م آذر ،

49-3.jpg

همزمان با روز دانشجو، چهار تشکل دانشجویی با برگزاری میزگرد به بیان دغدغه‌ها و نگرش‌های خود در این حوزه پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این نشست خبری که با عنوان “۱۶ آذر عاشورایی،‌۵۰ سال استکبار ستیزی” برگزار شد،مصطفی صابریان به نمایندگی از جامعه اسلامی دانشجویان با انتقاد از بعضی اظهارات مبنی بر عدم پویایی جنبش‌های دانشجویی و نبود شور و نشاط در فضای دانشگاه‌ها، اظهار داشت: ما ابتدا باید پویایی دانشگاه‌ها را تعریف کنیم و آنگاه ببنیم آیا فضای دانشگاه‌ها براساس ادعای بعضی واقعا مرده است.

وی با بیان این‌که کسانی که معتقد به رکود فضاهای دانشگاه می باشند، کسانی می باشند که از جنبش دانشجویی ضرر دیده‌اند، افزود: جنبش‌های دانشجویی امروز پویا، اما محافظه‌کار و مصلحت‌اندیش شده است.

وی با انتقاد از آنچه آن را برخوردهای سلیقه‌ای مسئولان با تشکل‌های دانشجویی خواند، گفت: یکی از علل رسیدن فضای دانشگاه‌ها به فضای فعلی این است که مسئولان دانشگاه‌ با تشکل‌ها برخورد سلیقه‌ای دارند.

صابریان با بیان این‌که توجیح نبودن مسوولان دانشگاه‌ها دربارهٔ نوع برخورد با تشکل‌های دانشجویی یکی از علل امنیتی شدن فضای دانشگاه‌ها است، بر ضرورت اجازه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی برای بهبود فضای دانشگاه‌ها تاکید کرد.

در ادامه علیرضا کریمی دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور با بیان این‌که مهمترین ویژگی جنبش دانشجویی در طول ۷۰ سال عمر خود استکبارستیزی بوده است، گفت: اصلی‌ترین ویژگی جنبش دانشجویی مبارزه با تمام ظواهر ظلم‌،فساد و تبعیض در جهان بوده که تحت عنوان استکبارستیزی قلمداد می‌شود.

وی با اشاره به سیر تاریخی جنبش دانشجویی اظهارداشت: جنبش دانشجویی پس از جنگ نقد داخل گفتمان را به عنوان رویکرد تازه خود انتخاب کرد که قابل تقدیر است، اما نقدی که به آن وجود دارد عدم تفکیک میان نقد حکومت و حاکمیت بود. امروز جنبش دانشجویی قائل به تفکیک این دو بوده است و معتقد به نقد حکومت آری، نقد حاکمیت هرگز است که این حاصل عقلانیت جنبش دانشجویی است.

وی دربارهٔ فضای فعلی دانشگاه‌ها گفت: معتقدم فضای دانشگاه‌ها امروز بسته نیست، آنچه شاهدیم این است که ما شرایطی را پشت سر گذاشته‌ایم که یک سیاست‌زدگی در جو دانشگاه‌ها و همچنین جامعه متاثر از اتفاقات سال ۸۸ بوجود آمده است، اما امروز می‌بنینم که حتی حرکت‌های تندی که جنبش‌های دانشجویی دربارهٔ آرمان‌های خود انجام می‌دهند موضوع دانشگاه آزاد، غزه و بیداری اسلامی از مسائلی بود که جنبش‌های دانشجویی در آنها به خوبی عمل کرد.

کریمی در پایان اظهارات خود برخوردهای سلیقه‌ایی مسئولان میانی و سیاست‌زدگی را به عنوان دو عوامل موثر در فضای فعلی دانشگاه‌ها عنوان کرد.

در ادامه این نشست علی‌محمدزاده به نمایندگی از جنبش عدالتخواهی دانشجویی با تاکید بر ضرورت بازخوانی حرکت‌های دانشجویی موثر در فضای جامعه در سال‌های قبل، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین لوازم پویایی دانشگا‌ه‌ها عدم وابستگی تشکل‌های دانشجویی به احزاب و جریانات سیاسی است.

وی همچنین با انتقاد از متاثر بودن تشکل‌های دانشجویی از فضای رسانه‌یی گفت: فعالیت‌های دانشجویی باید دانشجویی و برآمده از فکر و تحلیل خود دانشجویان باشد، یکی از آسیب‌هایی که امروز در مورد جنبش‌های دانشجویی شاهدیم متاثر بودن آنها از رسانه‌ها است و این‌که خروجی آنها نیز تنها در رسانه‌ها بروز پیدا می‌کند و آنچه در این میان فراموش شده است، مردم‌اند.

محمدزاده گفتمان سازی را با عنوان یکی از مهمترین وظایف جنبش‌های دانشجویی خواند و تاکید کرد: جنبش دانشجویی تنها در صورتی می‌تواند موثر باشد که بتواند در مسیر ایجاد گفتمان حرکت کنیم.

در ادامه محمد حامد به نمایندگی از بسیج دانشجویی اظهار داشت: کاری که باید در این مقطع زمانی توسط جنبش‌های دانشجویی پیگیری شود موضوع گفتمان‌سازی است، تاکنون نیز کلیت حرکت تشکل‌ها در این راستا بوده است.

وی همچنین گفت: یکی از آسیب‌های جنبش‌ دانشجویی تبدیل شدن آن به پیاده نظام احزاب است شان جنبش دانشجویی بالاتر از آن است که اهداف یک حزب خاص را بخواهد پیش ببرد، البته ما افتخار می‌کنیم که پیاده ‌نظام اصل نظام و رهبری هستیم و نه جریان‌های سیاسی.

حامد نیز دربارهٔ فضای دانشگاه‌ها از برخوردهای سلیقه‌ایی بعضی مسوولان دانشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: ما نیازمند حمایت روسای دانشگاه‌ها نیستیم، اما انتظار داریم که به ما اجازه فعالیت دهند.متاسفانه بسیج که همواره در مسیر نظام بوده نیز اجازه فعالیت‌های انقلابی را هم پیدا نمی‌کند هر چند در بعضی دانشگاه‌ها فضا باز است، اما در بعضی از دانشگاه‌ها اجازه فعالیت داده نمی‌شود که این ناشی از برخورد سلیقه‌ای بعضی مسئولان دانشگاه‌ها است که باید اصلاح شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.