نشست سه جانبه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان پایان یافت

به گزارش ایرنا، این نشست به ریاست ‘حمید صافدل’ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران، ‘جمال الدین داملاجی’ معاون مستشاری بازرگانی خارجی ترکیه و ‘ناطق حسن اف’ معاون مدیر کل روابط اقتصادی خارجی جمهوری آذربایجان در محل سازمان بازرگانی خارجی ترکیه در آنکارا برگزار شد.

در این نشست که اولین نشست کمیته فرعی صنعت، تجارت و سرمایه گذاری ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان بود، سه طرف ضمن بررسی زمینه ها، راهکارهای همکاری سه جانبه و اولویت های کاری در دوره پیش رو را مشخص و در پایان یادداشت تفاهمی نیز امضا کردند.

این یادداشت تفاهم توسط حمید صافدل و جمال الدین داملاجی امضا شد و قرار شد با توجه به معادل نبودن سطح نماینده جمهوری آذربایجان با نمایندگان دوکشور دیگر، امضای یادداشت از طریق دیپلماتیک توسط مقام مسوول و همتراز صافدل و داملاجی به امضا برسد.

به موجب این سند نشست بعدی کمیته فرعی صنعت، تجارت و سرمایه گذاری در سال آینده در ایران برگزار خواهد شد.

مذاکرات تجاری سه جانبه در قالب دیدارهای منظم وزرای خارجه سه کشور ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان و برای تقویت رشته های ارتباطی بین سه کشور همسایه برنامه ریزی و پیش بینی می شود با توجه به همسایگی و موقعیت جغرافیایی سه کشور و وجود علایق و مشترکات فرهنگی، تاریخی، دینی و قومی، با انجام یک سری مذاکرات کارشناسانه راه ها و راهکارهای همکاری تجاری سه جانبه، شناسایی و بدین ترتیب فصل جدیدی از مناسبات به عنوان الگویی در روابط همسایگی شروع شود.

ایران در نشست آنکارا پیشنهاد ایجاد شهرک های مشترک صنعتی در مناطق مرزی بین سه کشور را ارایه کرد که مورد توجه نمایندگان سه کشور قرار گرفت.

نماینده ترکیه نیز در این نشست گفت: ارزیابی ساختار ظرفیت ها و توانمندی های سه کشور نشان می دهد این سه کشور همسایه رقیب یکدیگر نیستند، بلکه مکمل یکدیگرند و می توان با برگزاری همایش ها و جلسات کاری و آشنایی کارشناسی شده و مبادله منظم هیات ها، همکاری های سه جانبه را به ویژه در زمینه سرمایه گذاری های مشترک در صنایع پتروشیمی، داروسازی، لوازم آرایشی، صنایع جنبی خودروسازی، صنایع نساجی، صنایع سازه، مبلمان، صنایع غذایی و کشاورزی توسعه دهیم.

‘ناطق حسن اف’ معاون مدیرکل روابط اقتصادی خارجی جمهوری آذربایجان نیز برگزاری این نشست برای کشورش را حایز اهمیت دانست و ابراز امیدواری کرد در بعد سه جانبه همکاری ها و مناسبات شکوفا شود.

خاورم/۲۰۱۱**۲۳۰**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۳۷۴۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.