نشست مروری بر تئاتر دفاع مقدس با تأکید بر نمایشنامه‌نویسی

نشست مروری بر تئاتر دفاع مقدس با تأکید بر نمایشنامه‌نویسی

جام جم آنلاین: همزمان با هفته دفاع مقدس و به همت گروه زبان و رسانه اداره کل مطالعات مرکز تحقیقات، با حضور استاد عبدالرضا فریدزاده نشست «مروری بر تئاتر دفاع مقدس با تأکید بر نمایشنامه‌نویسی» با حضور جمعی از مدیران و پژوهشگران رسانه ملی امروز دوشنبه ۳ مهرماه در مرکز تحقیقات صداوسیما برگزار شد.

در ابتدای نشست استاد عبدالرضا فریدزاده، پژوهشگر ادبیات و تئاتر، شاعر، کارگردان، بازیگر، نمایشنامه‌نویس، منتقد تئاتر برنده و جواز متعدد در جشنواره‌های مختلف تئاتر به بررسی ویژگی‌های ادبیات مقاومت، به عنوان شاخه‌ای که در هر سه حوزه ادبیات شفاهی، مکتوب و نمایشی در انواع اسطوره‌ای، حماسی، واقع‌گرا، فلسفی و تغزلی و … حضور دارد، پرداخت.

این استاد تئاتر گفت: در ادبیات مقاومت لزوماً به جنگ پرداخته نمی‌شود و ممکن است در زمان جنگ و یا پس از آن رخ دهد. اولین آثار ادبیات مقاومت را می‌توان در سنگ‌نوشته‌ها و فتح‌نامه‌ها یافت.

وی افزود: این نوع از ادبیات در برگیرنده ارزش‌های والای منطبق بر فطرت انسانی است.

فریدزاده در ادامه درباره عمر نمایش‌نامه‌نویسی در ایران گفت، هنر نمایشنامه‌نویسی در ایران قدمتی ۱۶۷ ساله دارد و جوان محسوب می‌شود.

وی سابقه ادبیات جنگ و مقاومت را در ایران از قبل از انقلاب دانست و گفت با شروع جنگ وظایف تئاتر انقلاب گسترده‌تر شده وی تبیین مفاهیم گسترده و ارزش‌های عمیق در سه حوزه مذهب، انقلاب و دفاع را از وظایف تئاتر دفاع مقدس دانست.

این استاد تئاتر در ادامه افزود، ضعف پژوهش، ضعف در نمایش‌نامه‌نویسی و شخصیت‌پردازی، کمبود آموزش، تأکید بیش از حد بر وجهه تبلیغی از جمله مشکلات تئاتر دفاع مقدس در گذشته بوده و برخی مشکلات همچنان باقیست.

فریدزاده گفت: تئاتر دفاع مقدس نمایشی است با موضوع دفاع مقدس که در ژانرهای مختلف و سبک‌های مختلف به اجرا درمی‌آید اما در برخی ژانرها کمتر کار شده است.

جلسه با پرسش و پاسخ حاضرین پایان یافت.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.