نشست نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی ” تکیه بر باد” در فرهنگسرای اندیشه

۳۰م آذر ،

نشست نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی ˝تکیه بر باد˝ همزمان با میلاد با سعادت امام موسی کاظم (ع) و شب یلدا برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبکه تهران، این نشست اولین برنامه از سلسله نشست‌های نقد و بررسی فیلم و سریال‌های شبکه پنج سیما بود که  قرار است به صورت ماهانه در فرهنگسرای اندیشه برگزار   شود .
بنا بر این گزارش؛ مجموعه تلویزیونی “تکیه بر باد”  ۳۱ مردادماه امسال بر روی آنتن شبکه تهران رفت که با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان همراه شد. سریال ” تکیه بر باد” یک ملودرام اجتماعی است که در این مجموعه بازیگرانی چون فرامرز قریبیان، مهدی فخیم‌زاده، افسانه پاکرو، شهرام عبدلی، بهزاد خداویسی، شراره دولت‌آبادی، گلاره عباسی، نگین معتضدی، محمد مهدوی و … به ایفای نقش پرداخته‌اند .
حمید رضا مهدوی تهیه کننده، محمود معظمی کارگردان، عباس نعمتی و نگین متعضدی نویسندگان، افسانه پاکرو و اشکان خطیبی و نیما حسن دوست مجموعه عوامل حاضر در  این جلسه بودند و  احسان ناظم بکایی هم به عنوان منتقد در این برنامه حضور داشت.
در ابتدای این نشست ناظم بکایی ( منتقد ) خطاب به نویسندگان سریال عباس نعمتی و نگین متعضدی گفت:  سریال مجموعه ” تکیه بر باد ” دارای قصه  و داستان خوبی است که در آن موضوعات روز اجتماعی جامعه مطرح می گردد ،در خصوص نحوه نگارش داستان و شکل گیری آن ابتدا توضیحاتی را ارائه دهید و اینکه چطور توانستید بعضی  از موضوعات  این سریال را مقابل دوربین ببرید که دچار خود سانسور ی نشود؟

*کشمکش میان عدالت و قانون

عباس نعمتی گفت: به نظرم قصه های خوب و ارزشمند همیشه با استقبال خوب بیننده مواجه می شوند، قصه هایی که بعضی از موضوعات آن برای مخاطب به چالش کشیده می گردد. در این مجموعه شاید کشم ک ش میان عدالت و قانون توسط شخصیت داستان یعنی  پدر عاطفه از نکته  جذاب و جالب سریال بودکه فردی میان منافع فردی و جمعی خودش دچار کشمکش می گردد البته ما نمونه این کشمکش را در بین دیگر اشخاص داستان بسیار داریم برای نمونه ، برادر عاطفه یا همان شخصیت پزشک داستان که میان شهرت و پول دچار کشمکش می گردد  یا  عاطفه که یک تصور ذهنی از خود و خانواده اش دارد اما از طرفی نیز یکسری فکرهای خام و ناپخته نیز در سر دارد. در پاسخ به بخش دوم سوال شما با ید بگویم  اگر مسائل اجتماعی برای بررسی در یک اثر مطرح شود ، هیچ  گاه دچار سانسور  و ممیزی نمی شود.
معتضدی در ادامه اظهار داشت: مفهوم روایت ما با موضوع قصه متفاوت است شما آقای بکایی روایت مجموعه ما را مطرح می کنید در حالی که  مفهوم قصه ما این پدر ی است که در یک دو راهی قرار می گیرد.
بکایی در ادامه صحبت‌ها در این نشست تصریح کرد: انتقادی که بر مفهوم قصه سریال “تکیه بر باد” می توان گرفت این است  که چرا شخصیت داستان یا همان عاطفه با وجود جایگاه اجتماعی و اقتصادی خوب خانواده ، بعد از قبول شدن در دانشگاه و امدن به پایتخت دچار بحران می گردد و تصمیم غیر متعارفی برای زندگی اش می گیرد؟
معتضدی در ادامه افزود: عاطفه کارآکتر دراماتیکی  دارد که نیاز به تغییر دارد . او با بازی در یک ماجرا وارد یک کشمکش می گردد که از ابتدا با وارد  شدن به این بازی پیش بینی این موقعیت را اصلا نمی کند. اما خودش تصمیم می گیرد تا تغییر ی را در روند زندگی اش دهد. این شخصیت گاهی مقابل خانواده قرار می گیرد و گاهی نیز می خواهد بابت این تصمیم خانواده  خود راقانع کند و بر می گردد به  شهر خودش یعنی شیراز.
بکایی گفت: ترکیب بازیگر ان این مجموعه آقای فرامرز قربییان و مهدی فخیم زاده که  یک هر از کارگردان و بازیگران چهره سینما و تلویزیون کشور می باشند ، در نوع خودش جالب و جذاب است چطور تصمیم گرفتید این دو چهره را مقابل یکدیگر قرار دهید و  چینش بازیگران سریال چگونه انجام شد؟
معظمی تصریح کرد:  با توجه موضوع قصه و دغدغه های داستان تمام سعی ما بر این بودکه چیدمان و انتخاب بازیگران بسیار منطقی و حساب شده باشد.به نظر بنده که تجربه کار های نمایشی ، سینمایی و تلویزیونی را دارم انتخاب بازیگر صحیح همانند چیدمان مهره های شطرنج می ماند که اگر حساب شده و دقیق باشد، هر حرکتی فراخور آن نیز منطقی است. ما برای انتخاب بازیگران جلسات مشورتی بسیاری داشتیم و با هنرمندان بسیاری در باره  این سریال صحبت کردیم. ابتدا با آقای فخیم زاده کارگردان پیشکسوت کشورمان  دربارهٔ شخصیت و کارآکتر داستان صحبت کردیم که مورد استقبال ایشان قرار گرفت. برای نقش پدر عاطفه نیز با عزیزان بسیاری صحبت کردیم که آقای قریبیان قبول  زحمت و به جمع ما پیوستند. از طرف دیگر من همیشه دوست داشتم که با این دو هنرمند ارزشمند کشورمان تجربه هنری را داشته باشم . من با آقای فخیم زاده در اثرهایی مانند حس سوم ، بی صدا فریاد کن دستیار ایشان و همکاری داشتم و  با جنس کار و حساسیت ایشان آشنا هستم. به نظر م ترکیب بازی این دو هنرمندان مقابل یکدیگر برای بیننده بسیاز جذاب و جالب بود که خوشبختانه نیز همین طور شد. همچنین در روند تولید سریال از نظرات این دو هنرمند چهره استفاده کردیم ، در این جا لازم می دانم از زحمات تک تک عوامل  این سریال  و این دو هنرمند نامی  تشکر و قدارنی می کنم.
بکایی در ادامه افزود: شما در این مجموعه از بازیگران جوان مانند اشکان خطیبی ، افسانه پاکرو و گلاره عباسی استفاده کردید که انصافا خانم گلاره عباسی به خوبی نقش خود را بازی کردند؟ در باره این انتخاب  ها بگویید؟
معظمی در خصوص انتخاب بازیگر در این سریال گفت: انتخاب بازیگر برای یک سریال و چینش آن  برای  ایفای نقش های داستان در فرآیند تولید از اهمیت بسزایی برخوردار است. در باره انتخاب بازیگران این سریال باید بگویم ، بسیاری از بازیگران این  مجموعه با من کار کرده بودند و من شناخت خوبی ازبازی آنها داشتم . از طرف دیگر
انتخاب بازیگران کاملا کارشناسی شده و حساب شده انجام شد.
بکایی گفت: اشکان خطیبی همواره در نقش های فعال و مثبت مقابل دوربین ظاهر شده است، اما خطیبی در این سریال نقش یک پزشکی را بازی می کند که فریب می خورد و همواره با مشکلات بسیاری مواجه می گردد ، چطور این نقش را برای بازی قبول کردید؟
خطیبی خاطر نشان کرد: من با واسطه دوستی با آقای محمود معظمی این کار را قبول کردم که با گذشت کار و روند سریال  شخصیت های داستان به آدم قصه بسیار نزدیک و نزدیک تر می شدند و جذابیت آن بیشتر می شد. اما نکته مهم و قابل تامل این است که یک اثر خوب مرهون تمامی زحمات عوامل برنامه ساز است که سبب می گردد اعضای پیکره ی کار ساخته شود و در موفقیت یک اثر دخیل است  و در نهایت برای  مخاطب جذاب و تاثیرگذار باشد.
بکایی اظهار داشت: افسانه  پاکرو همواره در نقش هایی بازی کرده است که معصومیت آنها بسیار بسیار است و در ذهن مخاطب  نیز این نقش تداعی شده است اما  در این  سریال نقش عاطفه دختری است که در زندگی دچار بحران می گردد،  در مقابل خانواده قرار می گیرد ، چطور این نقش در این مجموعه  را پذیرفتید؟
پاکرو در خصوص این سریال اظهار داشت:  خواندن فیلم نامه،  فراز و نشیب های زندگی عاطفه و تغییر رفتاری او در طول  روند سریال برایم جذاب و جالب بود، همین امر سبب شد تا این نقش را ایفا کنم. از طرف دیگر تجربه کار با هنرمندانی چون آقای مهدی فخیم زاده و فرامزر قربییان برایم بسیار ارزشمند بود .هرچند  که  ابتدا کار، بازی در کنار این دو هنرمند چهره با یک اضطراب خاصی  همراه بود که  با مشاوره و راهنمایی گرفتن  از این دو هنرمند پیشکسوت این موضوع  به مرور زمان برطرف شد. من برای قبول کردن یک نقش در سریال های تلویزیونی حساسیت  های  خاصی دارم ، زیرا یک اثر تلویزیونی بازپخش می گردد و همواره تاثیرات خودش را  می توان بر روی مخاطب بگذارد.
بکایی تصریح کرد: به نظر می رسد این سریال  ریتم تندی برای بیان موضوعات دارد و اتفاقات پشت سرهم  از مقابل چشمان مخاطب می گذرد، چرا شاهد این ریتم تند در سریال هستیم؟
نیما حسن دوست در پایان خاطر نشان کرد: این موضوع تا حدودی نشات گرفته از فیلمنامه و اتفاقات  رقم خورده  برای شخصیت های داستان است، از این رو ، مواظب بودیم تا روند کند داستان سبب نشود تا مخاطب سریال را کنار بگذارد. از این رو در قسمت های ابتدایی روند  و ریتم داستان سریع و تند بود. /ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.