نشست هسته ای ایران و ۱+۵ در مسکو پایان یافت

به گزارش ایرنا، تیم های مذاکره کننده هسته ای ایران و ۱+۵ در نشست دو روزه مسکو چهار دور مذاکره برگزار و دیدگاه ها و مواضع خود را در ارتباط با اختلاف نظرهای فیمابین تشریح کردند.

تیم مذاکره کننده ایران در این دور از نشست هسته ای موضع منسجم و مقتدرانه ای را در قالب راهبرد سه گانه در پیش گرفت و دو طرف گفت وگوهای دشوار و پیچیده ای را طی دو روز نشست در هتل ‘حلقه طلایی ‘ مسکو پیش بردند.

ایران و اعضای ۱+۵ در نشست مسکو گفت وگوهای طولانی داشتند و در مدت دو روز برگزاری مذاکرات بیش از ۲۰ ساعت صرف انجام گفت وگو کردند.

در حالی که روز نخست مذاکرات ایران و ۱+۵ در مسکو در فضایی بینابین و ایستادگی هر یک از طرفین بر مواضع و درخواست های خود سپری شد، تیم های مذاکره کننده در روز دوم نشست برای جمع بندی مباحث طرح شده کوشش کردند.

روز دوم مذاکرات هسته ای مسکو همچنین شاهد برگزاری دیدارهای دوجانبه میان اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و برخی اعضای ۱+۵ همچنین چین، روسیه و ‘کاترین اشتون’ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود.

رسانه های خبری از سراسر جهان، نشست هسته ای مسکو را به دلیل حساسیت این دور از مذاکرات با جدیت دنبال می کردند و حضور حدود ۳۰۰ خبرنگار از رسانه های خبری معتبر جهان دال بر اهمیت مذاکرات مسکو بود.

نشست مسکو در شرایطی مطابق با برنامه زمانبندی اعلام شده در دو روز به پایان رسید که منابع نزدیک به تیم های مذاکره کننده از احتمال کشیده شدن گفت وگوها میان ایران و ۱+۵ به روز سوم به دلیل حجم بالای بحث ها و پیچیدگی های فنی مذاکرات سخن می گفتند.

روز نخست مذاکرات با برگزاری دو دور نشست، ساعت ۱۷ دوشنبه پایان یافت و ‘علی باقری’ معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با حضور در جمع خبرنگاران اعلام کرد تا ساعت ۱۲ دوشنبه به گروه ۱+۵ فرصت داده شده است، در مورد پیشنهادهای تهران تصمیم بگیرند.

از سوی دیگر اصرار طرف های مذاکره بر درخواست های متقابل از همدیگر در روز اول مذاکرات هسته ای مسکو موجب شد که نتیجه نهایی این دور از نشست در پایتخت روسیه به روز دوم مذاکرات کشیده شود.

در همین حال ‘مایکل مان’ سخنگوی کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحدیه اروپا، مذاکرات روز نخست را بسیار دشوار و پیچیده توصیف و اعلام کرد که احتمال دارد مذاکرات به روز سوم نیز کشیده شود.

پس از پایان روز نخست مذاکرات، یک مقام در گروه مذاکره کننده ایران به طرف های غربی هشدار داد که موضوع غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم برای همیشه روی میز مذاکرات نخواهد بود.

هم اکنون خبرنگاران حاضر در محل منتظر حضور ‘سعید جلیلی’ دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و ‘کاترین اشتون’ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای اعلام نتایج نشست مسکو و پاسخ دادن به سووال های نمایندگان رسانه های خبری می باشند.

نشست هسته ای مسکو با شرکت ایران و اعضای ۱+۵ روز گذشته در هتل حلقه طلایی در مجاورت ساختمان وزارت امور خارجه روسیه آغاز شد.

اروپام/۲۰۱۶**۵۱۸**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۰۷۰۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.