نشست هم اندیشی تدوین اندیشه های راهبردی استاد شهید مطهری برگزار شد

به گزارش ایرنا به نقل از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نشست هم اندیشی تدوین اندیشه های راهبردی استاد شهید مطهری چهارشنبه شب با حضور ‘محمدرضا مخبر دزفولی’ دبیر شورا، ‘محسن رضایی’ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرزند استاد مطهری برپا شد.

مخبر دزفولی در این جلسه اظهار داشت:‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیشگام توجه به آثار استاد شهید مطهری بوده که تاسیس بنیاد شهید مطهری نماد این توجه است.

وی افزود: به رغم تلاش های ارزشمندی که در این سه دهه برای ترویج و نشر افکار راهبردی استاد مطهری شده است،‌ جای یک نهاد ملی در تراز بالا برای مدیریت و جهت دهی این کار خالی بود ‌که شورای عالی انقلاب فرهنگی با مشورت همه دلسوزان به ویژه خانواده استاد شهید مطهری، این بنیاد را تاسیس کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: ما امروز خوشبختانه شاهدیم که این بنیاد سامان گرفته و کار جدی،‌ منظم و تشکیلاتی برای نشر آثار استاد مطهری در حال انجام است.

مخبر دزفولی گفت: آثار استاد مطهری با توجه به تمام ظرافت ها باید در عرصه بین المللی عرضه شود و تمام دوستداران ایشان باید در تمام جهان به آثار استاد شهید دسترسی داشته باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان دو نهاد که در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران وظیفه سیاستگذاری کلان را برعهده دارند، باید برای سیاستگذاری به آثار استاد مطهری توجه ویژه ای داشته باشند.

وی ادامه داد: در دوره جدید فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقام معظم رهبری وظیفه تدوین سبک زندگی اسلامی و ایرانی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی محول فرمودند و این کار گسترده بدون توجه به آثار استاد مطهری غیر قابل انجام است.

مخبر دزفولی گفت: در دوره جدید فعالیت مجمع تشخیص مصلحت نظام، ۱۰ وظیفه از جانب مقام معظم رهبری به این مجمع محول شده که هر کدام از این وظایف دریایی از کار را می طلبد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: از مدت ها قبل، دسته بندی موضوعی اندیشه های رهبر معظم انقلاب در موضوعات مختلف مانند خانواده، جوانان و تبلیغات توسط تعدای از جوانان علاقه مند در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام گرفته که این مجموعه در نزدیک به ۲۰ جلد در حال انتشار است و این کار در مورد اندیشه های امام خمینی(ره) و استاد شهید مطهری نیز انجام خواهد شد.

مخبر دزفولی گفت: ما معتقدیم با توجه به فرمایش حضرت امام خمینی (ره)‌ که فرمودند آثار استاد مطهری بدون استثناء خوب است، می توانیم پاسخ بسیاری از سوالات در حوزه های مختلف را از آثار استاد مطهری استخراج کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در جریان مبارک بیداری اسلامی که دنیا را تکان داده است آثار استاد شهید مطهری می تواند هم در عرصه پاسخگویی به سوالات ملت های آزاد شده و هم در جلوگیری از انحراف این انقلاب ها موثر و مفید باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در موضوع تقویت اخلاق در عرصه های مختلف اجتماعی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است آثار استاد شهید مطهری(ره) می تواند برای تمام اقشار راهگشا باشد.

مخبر دزفولی گفت: در بحث ساماندهی ترجمه متون به زبان های دیگر، شورای عالی انقلاب فرهنگی مسوولیت این کار را بر دوش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گذاشته و آثار استاد مطهری به عنوان یکی از اولویت های ترجمه به زبانهای دیگر معین شده است و البته این کار باید با مشاوره بنیاد شهید مطهری انجام شود تا آثاری که به آن احساس نیاز بیشتری است،‌ در اولویت ترجمه قرار گیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران بر لزوم صیانت از افکار استاد شهید مطهری در مقابل تخریب و تخطئه تاکید کرد و گفت که این کار باید با گسترش فضای نقد منطقی و روش مند انجام شود.

مخبر دزفولی گفت: موضوع تدریس افکار استاد مطهری در مدارس و دانشگاه ها ازموضوعات جالب توجه است و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه از هیچ کمکی دریغ نمی کند.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: موضوع انحطاط مسلمین نیز یکی از این مواردی است که باید کار بیشتری روی آن انجام شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این جلسه گفت: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی خوشبختانه پیش قدم شده است تا افکار راهبردی استاد مطهری برای برنامه ریزی های کلان نظام، تدوین شود و این تلاش قابل تقدیر و سپاس است.

محسن رضایی به موضوع اسلام اجتماعی در آثار استاد مطهری اشاره کرد و گفت: موضوع اسلام اجتماعی در آثار سایر متفکران مانند علامه طباطبایی(ره)‌و آیت الله جوادی آملی هم به چشم می خورد، ولی به نظر من آن چه که استاد مطهری ارایه کرده کامل تر و جامع تر است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود : اگر اسلام اجتماعی با برداشت از آثار استاد مطهری تدوین شود، ما دیگر از خطر غلتیدن در دامان لیبرالیسم و سوسیالیسم درحوزه های مختلف مانند اقتصاد در امان خواهیم بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درزمینه همکاری با کارگروه تدوین آثار استاد مطهری در شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام آمادگی کرد.

فراهنگ**۱۰۵۵**۱۵۸۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۷۰۲۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.