نصف شدن قیمت زعفران در بازارهای جهانی

۰۱م آذر ،

42505.jpg

عضو شورای ملی زعفران از نصف شدن قیمت زعفران در بازارهای جهانی خبر داد و گفت: با توجه به کاهش نرخ خرید زعفران در بازارهای جهانی باید ارزش گمرکی این محصول نیز کاهش یابد.

علی حسینی – نایب رییس انجمن تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان زعفران خراسان جنوبی – در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: برای صادرات زعفران بیش از ۳۰ گرم پنج درصد تعرفه‌ی گمرکی اخذ می‌شود که با توجه به کاهش ارزش صادرات زعفران در بازارهای جهانی باید نرخ گمرکی این محصول نیز کاهش یابد.

به گفته‌ی وی ارزش گمرکی هر کیلو‌گرم زعفران ۲۳۰۰ دلار تعیین شده در حالیکه این محصول کیلویی هزار تا ۱۱۰۰ دلار در بازار‌های جهانی فروخته می‌شود.

حسینی تصریح کرد: ارزش گمرکی زعفران حدود دو برابر ارزش فروش واقعی آن در بازار‌های جهانی بوده لذا تجدید‌نظر در این قیمت ضروریست.

نایب رییس انجمن تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان زعفران خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر قیمت صادرات زعفران در بازار‌های جهانی نصف ارزش گمرکی آن بوده که این موضوع طی نامه‌ای به سازمان توسعه‌ی تجارت عنوان و درخواست پیگیری داده شده است.

وی خاطر نشان کرد: نرخ گمرکی زعفران براساس قیمت فروش این محصول در سال قبل در بازار‌های جهانی تنظیم شده در صورتی که ارزش صادرات آن در سال جاری در پی نوسانات نرخ ارز کاهش یافته است.

حسینی با اشاره به این‌که نرخ گمرکی زعفران براساس نوع و بسته‌بندی متفاوت است گفت: برای بسته‌های بیش از ۳۰ گرم کیلویی ۲۰۰۰ دلار ارزش گمرکی در نظر گرفته شده که باید این نرخ به ۱۲۰۰ دلار کاهش یابد. هم‌چنین برای بسته‌های زعفران ۱۰ تا ۳۰ گرم ۳۳۰۰ دلار ارزش گمرکی در نظر گرفته شده که باید به ۱۲۰۰ دلار کاهش یابد.

به گفته‌ی عضو شورای ملی زعفران برای صادرات بسته‌های زعفران کمتر از ۱۰ گرم ۳۵۰۰ دلار ارزش گمرکی اخذ می‌شود که با توجه به نرخ‌های صادراتی این محصول در سال جاری باید این تعرفه به ۱۵۰۰ دلار کاهش یابد.

وی گفت: بسته‌های ۱۰ تا ۳۰ گرمی پودر زعفران نیز ۳۷۰۰ دلار ارزش گمرکی دارد که غیرواقعی بوده و باید کاهش یابد. همچنین بسته‌های پودر زعفران با وزن ۵ تا ۱۰ گرم ۳۹۰۰ دلار، بسته‌های پودر زعفران کمتر از پنج گرم ۴۰۰۰ دلار و بسته‌های پودر زعفران با وزن کمتر از یک گرم ۴۲۰۰ دلار ارزش گمرکی دارند. در صورتی که اکنون در بازار‌های جهانی نمی‌توان با این نرخ محصول را صادر کرد.

نایب رییس انجمن تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان زعفران خراسان جنوبی گفت: زعفران پایه و ساییده نشده ۲۰۰۰ دلار ارزش گمرکی دارد که به سازمان توسعه تجارت پیشنهاد شده این نرخ با توجه به قیمت‌های صادراتی امسال به ۱۲۰۰ دلار کاهش یابد.

حسینی خاطر نشان کرد: از سال ۸۹ جایزه صادراتی برای بسته‌های کوچک زعفران داده نشد و از سال قبل هم حذف شده است.

به گفته وی با کاهش نرخ‌های صادرات میزان صادرات غیرنفتی از نظر آماری کاهش می‌یابد لذا وقتی گمرک ارزش صادرات هر کیلو زعفران را ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار لحاظ می‌کند آمار ارزی کشور نیز اشتباه می‌شود چراکه ارز عایدی کشور از صادرات زعفران نصف نرخ گمرکی است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.