نظارت و ساماندهی تعاونی ها و موسسه های اعتباری فاقد مجوز تا سه ماه آینده به اتمام می رسد

‘ابراهیم درویشی’ عصر شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در مشهد افزود: ۸۰ درصد کار ساماندهی و نظارت بر موسسه های مالی و اعتباری و تعاونی های اعتبار درکشور انجام شده و ۲۰ درصد بقیه تا سه ماه آینده به اتمام می رسد.

وی اظهارداشت: بانک مرکزی نظارت و ساماندهی بر موسسه های مالی و اعتباری و تعاونی های اعتبار فاقد مجوز را از سه سال گذشته تشدید کرده و بر این اساس با هر گونه مراکز فاقد مجوز به طور جدی برخورد می کند.

تا دو سال گذشته ۸۶ تعاونی اعتبار و موسسه مالی و اعتباری فاقد مجوز در کشور فعالیت داشتند.

وی اظهار داشت: با فرصت زمانی که به تعاونی و موسسات مالی و اعتباری مذکور برای تطبیق فعالیت هایشان با موازین و سیاستهای بانک مرکزی ، داده شد تعداد آنها از ۸۶ به ۱۲ تعاونی و موسسه مالی و اعتباری کاهش یافت.

وی خاطر نشان کرد: برخی از تعاونی های اعتبار و موسسه های مالی و اعتباری بدون آنکه مجوزی از بانک مرکزی دریافت کرده باشند برای جلب مشتری در اقدامی غیر قانونی زیر نام تعاونی و یا موسسه خود عنوان ‘تحت نظارت بانک مرکزی’ را مطرح می کنند.

او بیان کرد: به این تعاونی های اعتبار و موسسه های مالی و اعتباری برای یک بازه زمانی فرصت داده شد که خود را با سیاستها و موازین بانک مرکزی و مقررات پولی و مالی کشور تطبیق دهند.

وی اظهار داشت: به تعاونی ها و موسسات مالی و اعتباری که مبلغ سهم آورده آنها از میزان تعیین شده کمتر است نیز فرصت داده شد تا باید یک و یا چند تعاونی دیگر تجمیع و تشکیل یک موسسه و یا بانک جدید را بدهند.

درویشی گفت: صندوقهای قرض الحسنه تنها مجاز به پرداخت سپرده قرض الحسنه هستند و نباید حتی در قالب عقود اسلامی تسهیلاتی غیر از قرض الحسنه به متقاضیان پرداخت کنند.

معاون رییس کل بانک مرکزی گفت: اگر صندوق قرض الحسنه غیر از سپرده های قرض الحسنه تسهیلات دیگری پرداخت کند، برای بار اول تا سوم اخطار و بعد از آن طبق قانون به عنوان صندوق قرض الحسنه خاطی شناخته شده و با آن برخورد می شود.

وی با اشاره به فعالیت حدود پنج هزار صندوق قرض الحسنه در کشور گفت: هیچ یک از صندوقهای قرض الحسنه نباید نام ائمه اطهار (ع) را برای صندوقهای خود انتخاب کنند زیرا تخلف احتمالی برخی از آنها دور از شان آن بزرگواران است.

وی در ادامه گفت: طرح ممانعت از نامگذاری ائمه بر روی صندوقهای قرض الحسنه به صورت یک لایحه در آینده نزدیک توسط دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال و با تصویب نهایی مجلس ابلاغ می شود.

درویشی افزود: موسسه های مالی و تعاونی های اعتبار تا زمانی که مجوز از بانک مرکزی دریافت نکردند حق هیچگونه تبلیغات ندارند.

وی خاطر نشان کرد: برخی مسوولان و دست اندرکاران ۳۰ تعاونی های اعتبار طی سنوات گذشته در اقدامی غیر قانونی حتی مجوزهای این تعاونی ها را خرید و فروش می کردند و بانک مرکزی با تشکیل کمیته ساماندهی مرکب از مسوولان سیاسی و امنیتی کشور، امتیاز این ۳۰ تعاونی را ابطال کرد.

وی اظهار داشت: بانک مرکزی به آن دسته از موسسه مالی و اعتباری مجوز می دهد که سرمایه نخستین راه اندازی توسط هیات موسس آن تامین شده باشد و اگر موسسه ای سرمایه نخست راه اندازی خود را از محل سپرده های مردمی تامین کرده باشد، مجوز دریافت نمی کند.

معاون رییس کل بانک مرکزی افزود: سرمایه اولیه تشکیل موسسه مالی و اعتباری و تعاونی اعتبار سه هزار میلیارد ریال است که یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن باید توسط هیات موسس تامین شده باشد.

وی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی بعد از انجام رد یابی و پول شویی های لازم و تشخیص تامین سرمایه هیات موسس بانک و موسسه مالی و اعتباری و از منابع مالی درست و مجاز و سایر بررسی های لازم مجوز تاسیس را برای موسسه های مالی و اعتباری و تعاونی های اعتبار صادر می کند.

او اضافه کرد: هیچ کدام از بانکها و یا موسسه های مالی و اعتباری و تعاونی های اعتبار مجاز به پرداخت تسهیلات بالاتر ازمیزان اعلام شده توسط شورای پول و اعتبار کشور (۲۰ درصد ) نیستند و مردم نباید به آنها اعتماد کنند.

وی گفت: اگر بانک و یا موسسه ای بیشتر از میزان اعلام شده توسط شورای پول و اعتبار تسهیلات به متقاضیان پرداخت کند به طور حتم دچار گرفتاری و مشکلاتی است و با پرداخت سود و تسهیلات بیش از حد تعریف شده در صدد رفع گرفتاری خود است.

معاون نظارت بانک مرکزی گفت: این منطقی نیست که موسسه و یا بانک وتعاونی اعتباری از یک طرف به سپرده های مشتریان خود ۲۶ درصد سود بدهد و در سویی دیگر تسهیلات با نرخ ۲۳ درصد پرداخت کند.

درویشی گفت: این قبیل بانکها، موسسه ها و یا تعاونی های اعتبار بعد از مدتی با بحران مواجه می شوند.ک/۳

۷۴۹۰/۶۵۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۱۷۴۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.