نظامیان با چراغ سبز آمریکا علیه دولت مرسی کودتا کرده‌اند/ برگزاری انتخابات سالم در مصر مشروط به زمین‌گذاشتن اسلحه‌ها

فروردین ۱۴۰۳

یک کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه نظامیان با چراغ سبز آمریکا علیه دولت مرسی کودتا کرده‌اند، گفت: آمریکا و غرب درراستای حضور تکفیر‌ی‌ها و وهابیون در دولت مرسی تلاش کردند و پس از آنکه این گروه‌ها دست به اعمال خشونت‌آمیز و اجرای سیاست تهاجمی زدند، به جامعه جهانی اعلام کردند که اسلام‌گرایان قادر به اداره یک کشور نیستند.

حسن هانی‌زاده در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به برکناری مرسی و تشکیل دولت موقت در مصر گفت: نظامیان درصدد ایجاد فرآیند زمانی ۶ ماهه برای تشکیل دولت انتقالی می باشند که عمده شخصیت‌های این دولت از سیاسیون و غیر نظامیان خواهند بود.

وی تصریح کرد: در طول این مدت قانون اساسی مصر تغییر و علاوه بر آن انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برگزار می‌شود بنابراین مصر مرحله گذار و انتقال را سپری می‌کند.

این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: برگزاری انتخابات آینده در مصر مشروط بر این است که گروه‌های تکفیری و اخوان‌المسلمین به‌عنوان نیروی مقابل دولت آینده دست به اسلحه نبرند چرا که در چنین شرایطی اگر خشونت‌ها در این کشور تشدید شود قطع‌به‌یقین مصر به سمت جنگ داخلی حرکت می‌کند.

هانی‌زاده با بیان اینکه برکناری مرسی مقدمه‌ای برای انتقال به دوره دموکراسی لیبرالی خواهد بود،‌ افزود: اگر لیبرال‌ها به‌ویژه محمد البرادعی قدرت را در دست بگیرند به‌طور قطع شرایط در مقایسه با قبل بهتر خواهد شد چرا که در طول یک سال ریاست جمهوری مرسی، تکفیری‌ها و وهابیون با استفاده ار اهرم‌های قدرت به سرکوب سایر طیف‌های سیاسی و مذهبی به‌ویژه شیعیان پرداخته‌اند و این امر سبب برانگیخته شدن افکار عمومی علیه دولت مرسی شد بنابراین به نظر می‌آید لیبرال‌ها بهتر بتوانند با سایر گروه‌های سیاسی به‌ویژه اسلام‌گرایان تعامل کنند.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان با اشاره به اقدامات غرب نسبت به دولت مرسی خاطرنشان کرد: آمریکا و غرب در راستای تکفیر‌ی‌ها و وهابیون در دولت مرسی تلاش کردند و پس از آنکه این گروه‌ها دست به اعمال خشونت‌آمیز و اجرای سیاست تهاجمی زدند به جامعه جهانی اعلام کردند که اسلام‌گرایان قادر به اداره یک کشور نیستند و سعی در تبلیغات وسیع برای جلب افکار عمومی کردند بنابراین نظامیان با چراغ سبز آمریکا علیه دولت مرسی کودتا کرده‌اند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.