نظام اقتصادی آب و برق اصلاح می‌شود/رسیدگی به مشکلات دریاچه ارومیه در صدر برنامه های وزارت نیرو

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

وزیر نیرو حیاتی‌ترین اقدام خود در مدیریت وزارت نیرو را اصلاح نظام اقتصادی آب و برق اعلام کرد.

حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، رسیدگی به مشکلات دریاچه ارومیه  را در صدر برنامه های وزارت نیرو قرارداد و اظهار داشت: عدم توازن در منابع و مصرف اصلی‌ترین چالش در وزارت نیرو است.

وی تاکید کرد: اصلاح نظام اقتصادی آب و برق حیایی‌ترین اقدامی است که در مدیریت وزارت نیرو انجام خواهم داد، چیت‌چیان با بیان اینکه برنامه‌های مورد نظر در بخش آب و برق به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، افزود: طرح‌هایی که در رابطه با مدیریت منابع مشترک است در اولویت قرار داد.

وی تصریح کرد: تعادل بخشی منابع آب در حوزه‌های آبریز به ویژه سفره‌‌های آب زیر زمینی از اهمیت بسیار برخوردار است که با تعادل بخشی سریع انجام می‌شود.

چیت‌چیان با بیان اینکه ۱٫۴ روستاها تحت پوشش شبکه آبرسانی نیستند، ادامه داد: اعتبارات مرتبط با آب روستاها باید ملی شود تا وزارت نیرو بتواند از آن استفاده کند.

وی گفت: منابع مالی کافی نیست و طرح‌ها با اولویت‌بندی در مرحله اجرا قرار می‌گیرد.

وزیر نیرو تاکید کرد: تدوین بودجه سال ۹۳ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

چیت‌چیان در رابطه با برنامه‌های خود در بخش برق اظهار داشت: نیروگاه‌های در دست احداث جوابگوی افزایش مصرف برق در سال آینده نخواهد بود و باید ارزهای مورد نیاز نیروگاه‌های خصوصی را از صندوق توسعه ملی دریافت کنیم تا احداث نیروگاه‌های جدید سرعت بگیرد.

چیت‌چیان افزود: نیروگاه‌های کوچک تولید پراکنده برق در کاهش تلفات و پایدار کردن شبکه برق رسانی بسیار با اهمیت و اثر گذار است.

وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا خدمات حیاتی وزارت نیرو به جامعه بدون وقفه و با کیفیت مطلوب ادامه پیدا کند.

وی گفت: اتکای ما به خریدهای خارجی بسیار اندک است اما به معنای آن نیست که تحریم هیچ لطمه‌ای به ما نمی‌زند ولی در حال حاضر تحریم‌ها آسیب جدی به صنعت آب و برق وارد نمی‌کند.

چیت‌چیان در رابطه با بدهی‌های وزارت نیرو اظهار داشت: بدهی صنعت برق نگرانی عمده ما است که با اصلاح نظام اقتصادی آب و برق این مشکل بر طرف می‌شود.

وی  ادامه داد: به دولت پیشنهاد  داریم وجوه نیروگاه‌هایی که از وزارت‌خانه به بخش‌های دولتی و خصوصی واگذار شده است، بازگردد تا بتوانیم پاسخگوی مطالبات بخش خصوصی، پیمانکاران، نیروگاه‌ها و بانک‌ها باشیم.

وزیر نیرو اظهار داشت: میزان بدهی وزارت نیرو توسط نامجو وزیر نیروی دولت دهم، ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده که این مبلغ به میزان بیش از دو برابر اعتبارات سالانه وزارت از بودجه عمومی است.

چیت‌چیان تاکید کرد: تنها مسیر حل این مسشکل برگرداندن وجوه حاصل از واگذاری نیروگاه‌ها به صنعت آب و برق است.

وی اولین اقدام پس از بدست گیری پست وزیر نیرو را احیای دریاچه ارومیه خواند و گفت: دریاچه ارومیه از اولویت‌ خاصی برخوردار است چرا که محیط زیست و محیط زندگی مردم در این منطقه در معرض آسیب قرار دارد.

تغییرات ساختاری که در وزارت نیرو حادث شده توجیه لازم را ندارد که باید اصلاح شود.

چیت‌چیان با بیان اینکه تلاش می‌کنیم قطعی آب و برق در کشور نباشد، اضافه کرد: سدهایی با وجود ظرفیت‌های کشور و منابع اختصاص یافته، احداص شده است اما اگر مصرف از حد مجاز فراتر رود با وجود محدودیت منابع مشکل ساز می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در انتقال منابع با محدودیت مواجه‌ایم که با درخواست از مردم تلاش می‌کنیم با مشکل مواجه نشویم.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.