نظام حقوقى غرب فقط توهین به مقدسات دین مسیحیت را جرم انگاشته است

یک عضو هیات علمی و استاد حقوق دانشگاه تبریز گفت: متاسفانه در نظام حقوقى انگلستان، فقط نسبت‏ به مقدسات دین مسیحیت‏ حمایت‌هاى جدى اعمال شده و سایر ادیان الهى همچون اسلام مورد پشتیبانى حقوقى قرار نگرفته‏‌اند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان‌شرقی سیدمحمدتقی علوی در نشست حقوق ادیان، با بررسی تفاوت‌های جرم اهانت به مقدسات در نظام حقوقى اسلام و کامن لا در انگلستان گفت: در حقوق اسلام، مقدسات دینى، مورد حمایت‏ حقوقى قرار گرفته و توهین به آن از جرایم مهم به شمار می‌رود، علاوه بر این، از دیدگاه بسیارى از فقهاى شیعه و اهل سنت، توهین به «سایر پیامبران الهى‏» (ع) نیز همچون اهانت به انجیل و تورات واقعی جرم محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که «در نظام حقوقى کامن لا در انگلستان فقط نسبت به مقدسات دین مسیحیت، حمایت‌هاى حقوقى اعمال گردیده و سایر ادیان الهى مورد پشتیبانى قانونى قرار نگرفته‏‌اند» افزود: به همین دلیل با وجود آن‌که قضیه توهین سلمان رشدى‏ به پیامبر گرامى اسلام (ص) در کشور انگلستان واقع شده، این کشور محل وقوع جرم محسوب می‌گردید.

وی یادآور شد: دادگاه‌هاى این کشور عمل مزبور را غیرقابل تعقیب اعلام کردند که این مساله نه تنها موجبات اعتراض شدید مسلمانان را برانگیخته است‏ بلکه برخى از حقوقدانان غربى نیز نتوانسته‏‌اند در مورد تبعیض‏‌آمیز بودن این قاعده و غیر منطقى و ناعادلانه بودن آن سکوت نمایند.

علوی با بیان این‌که «از دیدگاه فقهاى شیعه جرم توهین به مقدسات آنگاه محقق می‌شود که پیامبر گرامى اسلام (ص) و یا ائمه معصومین (ع) مورد اهانت و یا استهزا قرار گیرند» افزود: بر اساس قاعده حرمت اهانت‏ به مقدسات، توهین به مطلق مقدسات دینى حرام است و بر اساس این ضابطه، هر آنچه که مربوط به مقدسات سایر ادیان الهى باشد ولى از جمله مقدسات ضرورى دین اسلام نیز به شمار آید داخل در قلمرو جرم توهین به مقدسات خواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم احترام به پیامبران الهى و یا تورات و انجیل واقعى و تحریف نشده گفت: علاوه بر این، برخى از فقهاى نام‌آور شیعه بدین موضوع تصریح نموده‏‌اند که اهانت و ناسزاگویى به دیگر پیامبران الهى نیز همان مجازاتى را دارد که براى توهین به پیامبر گرامى اسلام (ص) و معصومین (ع)، مقرر گردیده است.

وی با بیان این‌که «لزوم احترام به انبیاى الهى و گرامیداشت آنان از ضروریات اسلام است و دشنام به آنان موجب ارتداد است» افزود: به عنوان نمونه بر اساس دلالت صریح قرآن کریم، حضرت مریم (س)از بانوان پاکدامن عصر خویش بود و به دلیل برخى اتهامات ناروا، قرآن بر پاکدامنى ایشان تاکید کرده است.

وی یادآور شد: قرآن کریم حضرت مریم را به عنوان بانوى نمونه معرفى کرده است حال اگر کسى نسبت‏ به این بانوى گرامى اتهام بى عفتى روا دارد مرتکب توهین به مقدسات اسلام گردیده است و مانند اهانت‏ به مادر گرامى پیامبر اسلام (ص) و یا دختر گرامى ایشان، مستحق مجازات خواهد بود و یا اهانت به انجیل و تورات واقعى که از دیدگاه قرآن این دو کتاب آنگاه که دستخوش تحریف نشده بودند مانند قرآن کریم نورانیت داشته و از قداست‏ برخوردار بوده‏‌اند.

علوی با بیان این‌که «قلمرو توهین به مقدسات در نظام «کامن لا» صرفا انکار حقانیت دین مسیح و یا اعتبار کتاب مقدس از طریق نوشته، چاپ، آموزش و یا بیانات همراه با توصیه، بر اساس قانون، جرم شناخته شده و براى آن مجازات‏‌هاى متعددى در نظر گرفته شده است» افزود: این قانون، آشکارا با نفى تبعیض بر اساس مذهب که در بسیارى از اسناد بین المللى مربوط به حقوق بشر مورد پذیرش واقع گردیده است، منافات دارد.

وی ادامه داد: در این خصوص برخى از حقوقدانان منصف غربى برخلاف نظر دادگاه‌هاى انگلستان، اعتراض مسلمانان را نسبت‏ به حقوق انگلستان پذیرفته و این انحصارگرایى در مذهب را نوعى تبعیض بر اساس دین قلمداد نموده و در نتیجه قانون مزبور را مخالف ماده ۹ و ۱۴ کنوانسیون اروپایى حقوق بشر دانسته‏‌اند که بر پایه آن هر گونه تبعیض بر مبناى دین ممنوع اعلام شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با بیان این‌که «در جرم توهین به مقدسات، حقوق اسلام در مقایسه با نظام کامن لا، از نظر حمایت از سایر ادیان الهى، با مقررات حقوق بشر، سازگارى بیشترى دارد» افزود: در حقوق اسلام، براى مجازات مرتکبین توهین به مقدسات، مى‌توان تفاوت منطقى به حسب نوع مذهب، قائل شد.

وی ادامه داد: هرگاه مرتکب این جرم، «مسلمان‏»باشد، براى چنین شخصى یکى از شدیدترین مجازات‌هاى مقرر در حقوق اسلام یعنى، مجازات «قتل‏» را پیش‌بینى کرده‏‌اند، اما در صورتى که مجرم غیر مسلمان (کافر ذمى)باشد بر اساس دیدگاه بسیارى از فقهاى مذاهب اسلامى مجازات او قتل نیست و از این رو می‌توان دریافت که حقوق اسلام در مقایسه با کامن لا، در خصوص «مجرمین»توهین به مقدسات نیز نه تنها تبعیضى نسبت به «غیر مسلمانان ‏» (کفار ذمى) روا نداشته بلکه در حق آنان نوعى انعطاف و تخفیف در مجازات را در قیاس با مسلمانان، مقرر نموده است که این موضوع نیز از دیدگاه حقوق بشر قابل توجه است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.