نظر رهبر معظم انقلاب دربارهٔ «ربنا»ی شجریان به روایت خبرگزاری فارس

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

00465-mohammadreza-shajarianخبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «شجریان تحریم شد یا تحریم کرد؟» به انتقاد از درخواست بعضی از رسانه ها از رسانه ملی برای پخش ربنای محمدرضا شجریان استاد اواز ایران پرداخته است.

در بخشی از این گزارش آمده است:

در همین رابطه می توان به نقل قولی از رهبر معظم انقلاب در رابطه با همین اثر “ربنای” محمدرضا شجریان اشاره کرد. ایشان در ۱۳۷۰/۱۲/۱۳ در دیدار با اعضاى گروه ویژه و گروه معارف اسلامى صداى جمهورى اسلامى ایران‌ به نکات جالبی دربارهٔ موسیقی مذهبی و اذان و مناجات‌های صدا و سیما اشاره کردند و نکاتی گفتند که متاسفانه اکنون بعد از گذشت ۲۰ سال هنوز به آنها توجه جدی نشده است.

ایشان در این سخنان «ربنا»ی شجریان را اثری هنری می‌خواند که فاقد حس و حال مناسب برای اذان ماه مبارک رمضان است و بهتر است با نمونه‌های مسجدی جایگزین شود. ایشان بحث خود را اینگونه مطرح نمودند:«آن «ربّنا»هایى که شجریان خوانده و در ماه رمضان قبل از اذان مغرب مى‌گذارند، یک کار هنرى است؛ یک کار حالى نیست؛ مناسب نیست که بعد از اذان، کسى بخواهد آن‌طور چیزى را بگذارد؛ نه، بعد از اذان، به نظرم مى‌رسد که همین صداى معمولىِ مسجدىِ ما بهتر و مناسب‌تر باشد.»

منبع: خبرگزاری فارس


موسیقی ایرانیان
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.