نظر روانشناسان درباره رانندگی جوانان

درست است که توانایی بدنی جوانان در مقایسه با بزرگ‌سال‌ها بهتر است، اما رانندگی‌شان خطرآفرین‌تر است، این موضوع می‌تواند علاوه بر تازه‌کار بودن آنها، به فشارهای اجتماعی و خودروهایی انتخابی بستگی داشته باشد.

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از خبر آنلاین، با آنکه رانندگان جوان عموماً دید عالی و واکنش سریعی دارند، با این وجود نسبت به رانندگان مسن‌تر درگیر تصادفات مرگبارتری می‌شوند.

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که رانندگی نوجوانان تا ۳ برابر پُر خطرتر است؛ تفاسیر زیادی در این خصوص مطرح شده است؛ برای مثال اینکه نوجوانان به خودروهای ارزان‌تر و کوچک‌تر تمایل دارند یا اینکه اغلب در شب رانندگی می‌کنند.

همچنین آنها در جاده تازه‌کار هستند، خستگی هم می‌تواند عامل دیگری باشد، چرا که تصور می‌شود نوجوانان نسبت به افراد بالغ به خواب بیشتری نیاز دارند؛ اما متخصصان پیشنهاد می‌کنند که فشارهای اجتماعی در ترکیب با تمایل ذاتی نوجوانان به خطر کردن، می‌تواند عامل دیگری باشد.

لورنس اشتاینبرگ، روانشناس دانشگاه تمپل کشف کرده است که کودکانی که به یک بازی شبیه‌سازی شده مشغولند، زمانی‌که در کنار دوستان‌شان هستند احتمال بیشتری دارد که با سرعت رانندگی کنند و قوانین را نادیده بگیرند.

عصب‌شناسان دریافته‌اند که قشر جلو پیشانی مغز در دوران نوجوانی دوباره شکل می‌گیرد، که ممکن است با تصمیماتی که نوجوانان پشت فرمان می‌گیرند ارتباط داشته باشد، متأسفانه، اسکن ام.آر.آی نمی‌تواند در مورد امنیت راننده نکته خاصی در اختیار ما قرار دهد.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.