نظر متخصصان آکسفورد درباره یکی از عوارض واکسن‌های کرونا

بر اساس داده های یک مطالعه‌ تازه که در مجله پزشکی Nature Medicine منتشر شده، احتمال ابتلا به بیماری‌های عصبی نادر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ به مراتب بیش از خطر ابتلا به این اختلالات پس از تزریق واکسن ‌های کروناست.

نظر متخصصان آکسفورد درباره یکی از عوارض واکسن‌های کرونا

به گزارش ممتاز نیوز، این مطالعه که توسط متخصصان علوم پزشکی دانشگاه آکسفورد انجام شده، سوابق سلامتی ۳۲ میلیون نفر در انگلیس را تجزیه و تحلیل کرده تا خطرات ناشی از ابتلا به بیماری‌های مغزی نادر قبل و بعد از مثبت شدن تست کووید در افراد و همچنین قبل و بعد از دریافت اولین دُز واکسن های آسترازنکا و فایزر را مقایسه کند.

این متخصصان تعداد دفعات بروز عوارض عصبی را در بازه‌های زمانی مشخص مقایسه کردند. در حالی که مشخص شد واکسن‌ها منجر به افزایش احتمال ابتلا به عوارض عصبی مانند “فلج بل” و “سندرم گیلن باره” می‌شوند اما این مطالعه نشان داد که ابتلا به کووید۱۹ خطری به مراتب بزرگتر و عاملی موثرتر در بروز این قبیل اختلالات عصبی است.

مشاهده موارد نادر از چنین عوارضی باعث شد تا بسیاری از کشورها استفاده از واکسن آسترازنکا را برای گروه های سنی مسن تر محدود کنند.

مارتینا پاتون، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: ما خطرات مختلفی را برای انواع مختلف بیماری های عصبی بسته به اینکه افراد چه واکسنی را دریافت کرده اند، پیدا کردیم با این حال این خطرات به طور چشمگیر، کمتر از خطراتی بوده که ابتلا به خود بیماری کووید، متوجه فرد می‌کند.

همچنین جولیا هیپیسلی کاکز، یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه نیز گفت که واکسن‌های کووید-۱۹ در کاهش خطرات پیامدهای جدی عفونت کووید۱۹ بسیار مؤثر هستند.

مقامات انگلیس هفته گذشته سندرم گیلن باره را به لیست عوارض جانبی نادر واکسن آسترازنکا اضافه کردند.

سندرم گیلن باره عبارت است از یک بیماری التهابی نادر که دستگاه عصبی محیطی را درگیر می‌کند و به سرعت موجب ضعف عضلات و بی‌حسی می‌شود.

فلج بل نیز در اثر فلج عصب زوج هفتم مغزی یا عصب صورتی رخ می‌دهد. در این حالت عضلات صورت به طور ناگهانی و به‌طور موقت فلج می‌شوند که اغلب تنها یک طرف صورت را گرفتار می‌کند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.