نظر مردم در نظر سنجی اخیر “کافه سینما” تایید شد: «یه حبه قند» نماینده رسمی سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۲

کافه سینما- یه حبه قند ساخته رضا میرکریمی نماینده رسمی سینمای ایران در مراسم اسکار شد. در روزهای گذشته علاقه مندان سینمای ایران در نظزسنجی کافه سینما یه حبه قند را انتخاب کرده بودند. بدین ترتیب با توجه به همسویی با نظر علاقه مندان سینمای ایران می توان گفت که هیئت انتخاب ایرانی، بهترین انتخاب ممکن در میان آثار موجود را داشته است.

رضا میرکریمی کارگردان یه حبه قند درباره این انتخاب گفت…

رضا میرکریمی کارگردان «یه حبه قند» که از سال قبل تاکنون همراه با این فیلم جشنواره‌های متعددی را تجربه کرده در خصوص این انتخاب به بانی فیلم گفت: «به دلیل آنکه از پایان اکران «یه حبه قند» مدتهاست می‌گذرد از فضای این فیلم خارج شده‌ام اما واقعیت این است که به دلایل مختلف اصلاً منتظر شنیدن این خبر نبودم».

او در ادامه گفت: «طبیعتاً حالا خوشحالم و دروهله اول از کسانیکه به «یه حبه قند» اعتماد و آن را به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی کردند تشکر می‌کنم».

میرکریمی در خاتمه در خصوص پیش‌بینی‌اش از حضور این فیلم در اسکار گفت: «نمی‌دانم چه نتیجه‌ای با حضور این فیلم در اسکار ۲۰۲۲ حاصل می‌شود و اصلاً به آن فکر نمی‌کنم فقط آرزو می‌کنم «یه حبه قند» نماینده آبرومندی برای سینمای ایران باشد».

همچنین امیر اسفندیاری سخنگوی کیمته انتخاب در مصاحبه ایی مراحل انتخاب نماینده ایران را شرح داد. اسفندیاری در گفتگو با بانی فیلم گفت: در گام نخست، اعضاء کمیته با بررسی ضرورت و یا عدم ضرورت حضور سینمای ایران در هشتاد و پنجمین مراسم اسکار با توجه به ساختار حاکم بر هالیوود و به ویژه در موقعیت فعلی بین‌المللی، ضمن محکوم کردن اهانت به پیامبران در هر شکلی و خصوصاً در سینما، تصمیم به مشارکت فعال در این زمینه جهت استفاده از کلیه فضاهای موجود برای نمایش استعدادهای سینمای ایران و تعیین قواعد بازی به مصلحت این سینمای نجیب گرفتند و به این ترتیب، با ورود به روند مشخص جهت انتخاب فیلم برگزیده، جدا از بررسی مقررات و فهرست عناوین معرفی شده از سوی کشورهای دیگر در جلسات برگزار شده، فهرست رسمی ۷۲ عنوان فیلمی که از تاریخ ۹/۷/۱۳۹۰ تا ۹/۷/ برای نخستین بار در کشور اکران شده و یا می‌شوند، در فضایی تخصصی و حرفه‌ای با رعایت مقررات و بررسی همه جانبه عناوین حائز شرایط بررسی شد و بنا به رأی اعضاء، دوازده فیلم شامل آینه‌های روبرو ساخته نگار آذربایجانی، بغض ساخته رضا درمیشیان، بوسیدن روی ماه ساخته همایون اسعدیان، چیزهایی هست که نمی‌دانی ساخته فردین صاحب زمانی، راه آبی ابریشم ساخته محمد رضا بزرگ نیا، زمانی برای دوست داشتن ساخته ابراهیم فروزش، سعادت آباد ساخته مازیار میری، گلچهره ساخته وحید موساییان، مرگ کسب و کار من است ساخته امیر ثقفی، ملکه ساخته محمد علی باشه آهنگر‌، نارنجی پوش ساخته داریوش مهرجویی و یه حبه قند ساخته رضا میرکریمی در فهرست کوتاه اولیه قرار گرفت.

در ادامه پس از کسب اطمینان از تحقق شرط نمایش عمومی یک هفته‌ای در فاصله زمانی مقرر، ده فیلم واجد شرایط به لحاظ ظرفیت‌ها و امکان پذیری‌های موجود و سوابق حضور بین‌المللی و بازتاب های آن مورد بررسی قرار گرفتند که در نتیجه ۵ فیلم آینه‌های روبرو، گلچهره، مرگ کسب و کار من است، ملکه و یه حبه قند در فهرست کوتاه بعدی جای گرفتند.

در مرحله آخر، سه فیلم گلچهره، ملکه و یه حبه قند که هر یک از ظرفیت‌هایی جهت انتخاب نهایی برخوردار بودند، در بحث ها لحاظ شدند که عاقبت با توجه به استاندارد و ارزش‌های تولید، استفاده خوب از عناصر فیلمسازی، توجه به فضا و جغرافیای بومی و برخورداری از شناسنامه‌ای ایرانی، فیلم یه حبه قند ساخته رضا میرکریمی برای نمایندگی صنعت ملی سینمای ایران نماینده شایسته‌تری تشخیص داده شد و براساس رأی کمیته برای حضور در فهرست فیلم‌های خارجی زبان در هشتاد و پنجمین مراسم اسکار به آکادمی معرفی شد».

وی خاطر نشان کرد: «با عنایت به ضرورت رعایت نکات لازم و پرهیز از حضور افراد ذینفع در ترکیب کمیته، فیلم شب واقعه به تهیه‌کنندگی آقای سید احمد میرعلایی و کارگردانی آقای شهرام اسدی در آغاز جلسات به درخواست ایشان از فهرست فیلم‌های مورد بررسی خارج شد».

امیر اسفندیاری: «یه حبه قند» به دلیل شناسنامه ایرانی‌اش انتخاب شد.

امیر اسفندیاری در خصوص انتخاب فیلم یه حبه قند گفت: هر ۳ فیلمی که به مرحله نهایی راه پیدا کردند شایستگی‌های خاص به خود را داشتند و توانایی این را داشتند که از یک منظر نماینده بسیار خوبی برای کشورمان باشند بنابراین انتخاب برای ما مشکل و حساس بود.

به عنوان مثال فیلم «گلچهره» توجه ویژه‌ای به سینما، اسلام انقلابی و اسلام متحجر داشت و فیلم «ملکه» که در ژانر دفاع مقدس ساخته شده توانست با نگاهی انسانی به مقوله جنگ بپردازد و در واقع این فیلم ضد جنگ است و نه ضد دفاع مقدس. به هر حال هر ۳ در حقیقت شایستگی این را داشتند که سفیر ایران به آکادمی اسکار باشند ولی در نهایت «یه حبه قند» به دلیل دارا بودن شناسنامه ایرانی منتخب شد، که امیدواریم نماینده قابل قبول و مناسبی برای سینمای ایران باشد.

_______________________________________________________________________________________

مطالب مرتبط

–> انتخاب مردم: “یه حبه قند” بهترین گزینه سینمای ایران برای حضور در اسکار امسال است/ نتیجه حدود ۵۰۰ کامنت در کمتر از ۴۸ ساعت در “کافه سینما”

Tags:


کافه سینما-آخرین اخبار و یادداشت های سینمای ایران و جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.