نظر چند تن از مراجع در خصوص روزه سالخوردگان

خبرگزای آریا- اسلام، دین رأفت، عطوفت و مهربانی است و برای کسانی که از توان لازم برای انجام تکلیفی خاص، برخوردار نیستند استثناهایی قائل شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مرکز خبرحوزه،‌  نظر چهار تن از مراجع معظم تقلید را در خصوص تکلیف افراد سالخورده نسبت به روزه ماه مبارک رمضان بدین شرح است.

آیت الله العظمی وحید خراسانی
* کسى که به واسطه پیرى نمى تواند روزه بگیرد ، یا براى او مشقّت دارد ، روزه از او برداشته شده و در صورت دوم باید براى هر روز فدیه بدهد ، و فدیه یک مُد طعام است ، و احتیاط مستحبّ این است که خصوص گندم را بدهد.
* کسى که به واسطه پیرى روزه نگرفته ، اگر بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگیرد ، روزه هایى را که نگرفته قضا ندارد.

آیت  الله العظمی  مکارم شیرازی
* مرد و زن پیر که روزه گرفتن براى آنها مشکل است مى توانند روزه را ترک کنند، ولى باید براى هر روز یک مد (تقریباً ۷۵۰ گرم) گندم یا جو و مانند اینها به فقیر دهند و بهتر آن است به جاى گندم و جو نان را انتخاب کنند و در این صورت احتیاط واجب این است به اندازه اى باشد که گندم خالص آن مقدار یک مد شود.
سأله ۱۴۵۱ـ کسانى که به خاطر پیرى روزه نگرفته اند اگر در فصل مناسبى که هوا ملایم و روزها کوتاه است بتوانند قضاى آن را به جا آورند احتیاط آن است که آن را قضا کنند.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
* کسی که به واسطه پیری نمی‎تواند روزه بگیرد یا برای او مشقت دارد، روزه بر او واجب نیست ولی در صورت دوم باید برای هر روز یک مد گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد بلکه در صورت اول نیز بنابر احتیاط لازم، یک مد طعام بدهد.
* کسی که به واسطه پیری روزه نگرفته، اگر بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگیرد، قضای روزه‎هایی را که نگرفته، بنابر احتیاط مستحب به جا آورد.

آیت الله العظمی مظاهری :
* کسى که به واسطه پیرى یا مرض دیگر (مثل تشنگى زیاد) نمى‏تواند روزه بگیرد یا براى او مشقّت دارد، روزه بر او واجب نیست، ولى در صورتى که روزه براى او مشقّت دارد باید براى هر روز ۷۵۰ گرم گندم یا جو و مانند اینها یا قیمت آنها را به فقیر بدهد، و چنانچه بعد بتواند روزه بگیرد بهتر است روزه‏هایى را که نگرفته قضا نماید.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.