نفت آمریکایی سه رقمی می شود/ طلای سیاه ایرانی گران شد

آذرجزایری: نفت برنت به ۱۱۸ دلار نزدیک شده و نفت ایران نیز به ۱۱۵ دلار فاصله ای کم دارد.
براساس این گزارش، آغاز تازه ترین دور سیاست های تشویقی اقتصادی از سوی بانک مرکزی آمریکا از جمله عواملی بود که سبب شد بهای نفت خام به بالاترین حد خود در بیش از چهار ماه گذشته برسد.
افت ارزش دلار در برابر یورو نیز از دیگر عواملی بود که سبب شد بهای نفت خام برنت برای هفتمین روز پیاپی افزایش یابد.
براساس اظهارات دن فلین، تحلیلگر مؤسسه آمریکایی پرایس فیوچرز، بازار پس از این همه رشد، خسته شده و نگرانی آژانس بین المللی انرژی درباره تأثیر منفی بهای نفت بر اقتصاد جهانی، جلوی رشد بیشتر بهای نفت را گرفته است.
فاتح بیرول، اقتصاددان ارشد آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده است سطح کنونی بهای نفت خام می تواند سبب بازگشت رکود اقتصاد جهانی شود.
بیرول اعلام کرد اروپا و چین بیشترین آسیب را از رشد بهای جهانی نفت خام متحمل خواهند شد اما وی از اظهار نظر درباره احتمال آزادسازی ذخایر سوخت اعضای آژانس بین المللی انرژی خودداری کرد.
امروز بهای هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه نوامبر در سطح ۱۱۷ دلار و ۵۹سنت تثبیت شد.
نفت خام آمریکا نیز در معاملات امروز شاهد افزایش قیمت بود به طوری که بهای نفت خام دبلیو تی آی به ۹۹ دلار برای هر بشکه رسید.
بهای هر دو شاخص برنت و دبلیو تی آی، بیش از دو درصد رشد هفتگی داشت و حجم معاملات بازار نفت آمریکا بیش از ۵۰ درصد نسبت به میانگین یک ماه گذشته بیشتر بود.

افزایش اعتراض های ضد آمریکایی در واکنش به یک فیلم موهن ضد اسلامی نیز از دیگر عوامل تقویت کننده بهای نفت بود و سبب شد نگرانی درباره اختلال در عرضه نفت شمال آفریقا و خاورمیانه افزایش یابد.
همچنین میانگین وزنی بهای هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران از ابتدای ماه جاری میلادی تا کنون به ۱۱۴ دلار و ۳۳ سنت رسیده است.
بر اساس آخرین گزارش امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، میانگین وزنی بهای فروش نفت خام سبک ایران به مقصدهای مختلف از آغاز سپتامبر سال جاری میلادی (۱۱ شهریور) تا روز پنج شنبه ۱۳ سپتامبر (۲۳ شهریور) به ۱۱۴ دلار و ۳۳ سنت افزایش یافت.
میانگین وزنی بهای نفت خام سنگین ایران نیز در دوره یاد شده افزایش یافت و به ۱۱۱ دلار و ۵۸ سنت رسید.
بهای هر بشکه نفت خام سبک ایران در بازار آسیا به ۱۱۴ دلار و ۱۳ سنت، در بازار شمال غربی اروپا به ۱۱۵ دلار و ۳۱ سنت، در بازار مدیترانه به ۱۱۲ دلار و ۳۸ سنت و در بازار آفریقای جنوبی به ۱۱۴ دلار و ۴۸ سنت رسید.
بهای هر بشکه نفت خام سنگین ایران نیز در دوره مورد بررسی در بازار آسیا ۱۱۲ دلار و ۳۰ سنت، در بازار شمال غربی اروپا ۱۱۳ دلار و ۶۳ سنت، در بازار مدیترانه ۱۱۰ دلار و ۷۸ سنت و در بازار آفریقای جنوبی به ۱۱۲ دلار و ۷۸ سنت بود.

/۲۲۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.